دغدغه های یک مدد کار اجتماعی
همه روز روزه بودن همه شب طواف کردن....
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :سید حسن موسوی چلک
اورژانس اجتماعی خیلی دور، خیلی نزدیک
خیلی ها از اورژانس اجتماعی بی خبرند. نتایج برخی نظرسنجی ها، این بی خبری را به ۹۲درصد جامعه نیز نسبت می دهد.
مسئولان اورژانس اجتماعی نیز به درستی این مساله اعتراف می کنند و می گویند براساس بررسی های آنها حدود ۸۰درصد مردم با اورژانس اجتماعی غریبه اند. به نظر می رسد کمبود امکانات و محدود بودن ظرفیت های پاسخگویی از علل اصلی نپرداختن به معرفی اورژانس اجتماعی است.

اورژانس اجتماعی را باید برگ برنده جامعه در برابر آسیب های اجتماعی دانست، زیرا فعالیت این نهاد می تواند مانع از بحرانی شدن بسیاری از آسیب ها شود.

در واقع در شرایطی که جامعه با گسترش آسیب های اجتماعی دست به گریبان است و مسئولان از لزوم مسائلی مانند سیاست قضازدایی و پیشگیری از وقوع جرم می گویند، باید یادآور شد که اورژانس اجتماعی در این زمینه می تواند راهگشا باشد، به همین دلیل باید برای گسترش و تقویت آن سنگ تمام گذاشت.

غفلت از اورژانس اجتماعی

بتازگی مرکز افکارسنجی دانشجویان کشور در خصوص «اطلاع شهروندان از اورژانس اجتماعی» از ۱۰۳۱ نفر نظرسنجی کرد که براساس نتایج آن ۹۲ درصد افراد پاسخگو از دانستن شماره تلفن اورژانس اجتماعی اظهار بی اطلاعی کرده و فقط ۴.۴ درصد از آن مطلع بودند و ۳.۶ درصد تا حدودی با این نهاد آشنایی داشتند.

این اولین بار نیست که از بی اطلاعی شهروندان از وجود چنین اورژانسی آمار ارائه می شود، آن طور که حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور به جام جم می گوید، خود این اورژانس به واسطه یک مطالعه تحقیقاتی متوجه شد که ۸۰ درصد مردم از وجود چنین اورژانسی بی اطلاع هستند.

به نظر می رسد خود مسئولان نیز چندان رغبتی به اطلاع رسانی گسترده پیرامون این موضوع ندارند، چرا که به باور آنها ناتوانی این اورژانس در پاسخگویی همه جانبه ممکن است به دلسردی افراد آسیب دیده بینجامد.

اسدبیگی می افزاید: شاید یکی از علل ضعف در اطلاع رسانی این باشد که نیروهای اورژانس اجتماعی در مراکز به تعداد کافی حضور ندارند و در صورتی که مردم از این مراکز اطلاع کامل یابند و به مراکز و خطوط ۱۲۳ ما رجوع کنند ما توان پاسخگویی به این تماس ها را نداشته باشیم که این خودش باعث دلسردی و ناامیدی این افراد می شود. آن طور که رئیس اورژانس اجتماعی می گوید کسانی که در معرض آسیب و بحران قرار می گیرند از طریق منابع مختلفی مثل نیروی انتظامی، قوه قضاییه و سازمان های مردم نهاد مطلع می شوند. همین طور از خطوط حمایتی دیگر هم متوجه وجود این مراکز می شوند.

موضوعات اجتماعی در حاشیه

پرداختن به مسائل اجتماعی اولویت هیچ گروه از مسئولان نیست، این واقعیت تلخی است که سبب شده تا زمانی که آسیب های اجتماعی به بحران بدل نشود، مورد توجه
قرار نگیرد.

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران معتقد است برای اطلاع رسانی درباره آسیب های اجتماعی باید سیاست رسانه ای مشخصی را دنبال کرد.

آن طور که او به جام جم می گوید: درخصوص اطلاع رسانی از طریق رسانه های معمول مثل روزنامه ها و صداوسیما به نظرم کم کار نشده، اما بخشی از اطلاع رسانی هم از طریق سازمان های مرتبط باید انجام شود.

رئیس انجمن مددکاری ایران نیز معتقد است وقتی می توان اطلاع رسانی گسترده انجام داد که بتوان پاسخگوی نیازها بود.

او به جام جم می گوید: وقتی اختیاراتی را تنفیذ می کنیم باید پاسخگوی نیازها هم باشیم.

با توجه به جدی بودن آسیب های اجتماعی در کشور و لزوم پیشگیری و توانمند سازی افراد باید از مسئولان خواست برای گسترش اورژانس اجتماعی از مقام وعده فراتر رفته و با ایجاد بستر مناسب امکان دسترسی تمامی شهروندان به این نهاد را فراهم کنند.

میثم اسماعیلی - جامعه




نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1396/06/31
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی