دغدغه های یک مدد کار اجتماعی
همه روز روزه بودن همه شب طواف کردن....
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :سید حسن موسوی چلک

واکاوی حادثه پارک تهرانپارس از زاویه دیگر

حادثه پارک تهرانپارس

دو روز پیش ویدیویی از برخورد پلیس با دختری در فضای مجازی منتشر شد که با واکنش‌های مختلفی از سوی مسئولان و افکار عمومی مواجه شد .

به گزارش ایسنا، پلیس دیروز در توضیح این ماجرا اطلاعیه‌ای صادر کرد و در عین اشاره به اینکه اگر تخلفی در رفتار مأموران بوده باشد با آنها برخورد می‌شود «هنجارشکنی و اعتراض جمعی از شهروندان به رفتارهای دختر یادشده و دوستانش، همچنین تعرض آنها به مأموران پلیس» را علت برخورد با آنان برشمرد.

رئیس پلیس پایتخت هم امروز از دستگیری و عزل دو مأمور متخلف در ماجرای درگیری با دختری در پارک پلیس تهرانپارس خبر داد و در روایت ماجرا گفت: ساعت ۱۶:۳۰ روز اول تیرماه در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد که عده‌ای جوان در وضعیتی نامناسب در پارک پلیس هستند و شئون را زیر پا گذاشته‌اند. مأموران پلیس که جانشین کلانتری نیز در میان‌شان بود، در محل حاضر شده و در گام نخست اقدام به ارائه تذکر به این افراد کرده‌اند؛ اما با آغاز تذکر مأموران این افراد با آنها درگیر شده و اقدام به رفتارهای نامناسبی کرده و به قانون نیز تمکین نکرده‌اند که پس از آن درگیری رخ داده است.».

به گفته رحیمی «هم‌اکنون پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند و جرم آنها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مأمور و نیز کشف حجاب است. در عین حال جانشین کلانتری و یکی از مأموران کلانتری نیز در این ماجرا بازداشت و از سمت خود عزل شده‌اند.»

به گزارش ایسنا، این برخورد و عزل مأموران خاطی و طرح سوال مجلس از وزیر کشور تنها یک روی این حادثه است اما روی دیگر آن، تأثیر این اتفاقات در جامعه و افکار عمومی است؛ موضوع مهمی که نه در کوتاه‌مدت که در بلندمدت تأثیرات خود را نشان می‌دهد.

در اعمال قانون هم باید حقوق شهروندی را رعایت کنیم

در همین رابطه سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در هر مجموعه سازمانی ممکن است اتفاقاتی بیفتد که در افکار عمومی ذهنیت بدی نسبت به آن سازمان ایجاد شود. اگر یک نفر رفتاری از این دست داشت ما نباید آن را به کل مجموعه منتسب کنیم؛ این موضوع اخلاقی نیست. اگر چند پلیس بد برخورد می‌کنند و یا چند پزشک زیر میزی می‌گیرند نمی‌توان این موضوع را به همه منتسب کرد. موضوع دیگر در رابطه با ویدئو این است که همه باید مراقب کارهایمان باشیم؛ خدا ناظر کارهای ماست. امروزه دنیا، دنیای مجازی است همه رفتارهای ما تحت نظارت کسانی است که ما را می‌بینند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی همچنین با بیان اینکه پلیس وظایفی دارد و در راستای انجام وظایفش باید پاسخگو باشد اظهار کرد: اما هیچکدام از اینها اما مجوزی نمی‌شود که برخوردی خارج از مأموریت انجام شود، رفتاری که انجام می‌شود که با جرمی که اتفاق می‌افتد باید تناسب داشته باشد.

به گفته وی حتی اگر قرار است امر به معروف انجام دهیم باید در انتخاب روش به گونه‌ای عمل کنیم که آن روش جاذبه هم داشته باشد تا حرف درست ما را بپذیرند تا در نهایت آنچه از امر به معروف دنبال آن هستیم تحقق پیدا کند.

موسوی چلک افزود: فکر می‌کنم این موضوعی است که نه فقط پلیس، بلکه در همه سازمان‌ها بایستی مبنا قرار گیرد.

وی در ادامه یکی از مهارت‌هایی را که افرادی که مستقیماً با مردم در محیط‌های عمومی سروکار دارند باید کسب کنند، «کنترل خشم» و مهارت دیگر را «توانایی ارتباط» برشمرد و افزود: به عنوان مثال سه عبارت «بشین» و «بتمرگ» و «بفرما» درخواستی یکسان هستند اما طبیعتاً هر کدام از این کلمات تأثیرات خاص خودشان را دارند. ضمن اینکه حتی اگر قرار است اعمال قانون صورت بگیرد، باز هم باید حقوق شهروندی را رعایت کنیم؛ زیرا قربانی هم حقوقی دارد.

موسوی چلک در ادامه با اشاره به واکنش پلیس به این اتفاق تاکید کرد که پلیس هم این کار را تأیید نکرده و از مامورش نیز دفاع نکرده است. حتی این را پذیرفته است که ممکن است کارکنانش نیز در جایی خطا کنند؛ بنابراین نباید رفتار چند نفر را به عملکرد همه پرسنل سازمان ربط دهیم.

رئیس انجمن مددکاری باز هم با تاکید بر اینکه کسانی که با مردم سروکار دارند باید مهارت ارتباطی کسب کنند، گفت: این افراد باید روانشناسی ارتباط و مهارت ارتباط با مردم را جدی‌تر بگیرند. وی افزود: من در حوزه مددکاری اجتماعی همیشه می‌گویم وقتی به عنوان مددکار اجتماعی پشت میز رفتیم فقط خودمان دیگر نیستیم بلکه می‌توانیم معرف خوب یا معرف بد برای‌آن حرفه باشیم. وقتی در سازمانی کار می‌کنیم اگر برخورد خوبی با ارباب رجوع نداشته باشیم ممکن است که نام‌مان فراموش شود اما ذهنیت بد و خوب از سازمانی که در آن هستیم در ذهن افراد نقش ببندد و باقی بماند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی افزود: پاسخی که پلیس به این موضوع داد نفی آن نبود و گفته است که با مأمور اگر خطا کرده باشد برخورد می‌کنیم. اما باید مراقب باشیم و بخاطر داشته باشیم با لباس کاری که به تن می‌کنیم می‌توانیم تأثیر خوب یا بد آن لباس باشیم.

انتهای پیام/ایسنا/اجتماعی/خانواده/4 تیر 98





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/04/5
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی