دغدغه های یک مدد کار اجتماعی
همه روز روزه بودن همه شب طواف کردن....
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :سید حسن موسوی چلک

یادداشت:

راه و رسم سپاسگزاری( دکتر سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران/ روزنامه جام جم/5 شهریور 98)

 در روابط اجتماعی، بارها این عبارت‌ها را شنیده‌ایم كه« فلانی نمك‌نشناس است»، «نمك خوردن و نمكدان را شكستن»، « نمك به حرام» و... وقتی به كاربرد‌های این جملات نگاه می‌كنیم یك پیام مشخص دارد و آن این است كه این نوع روابط در شأن روابط بین انسان‌ها نیست و معمولا واكنش مردم در مقابل كسانی كه سپاسگزار آنچه دیگران برای آنها انجام دادند، نیستند فاصله گرفتن از آنها و حتی گاهی پشیمان شدن از انجام كار برای آنها و دیگران خواهد بود.

این در حالی است كه یكی از زیبای‌های زندگی اجتماعی كه به روابط انسانی معنی می‌بخشد «سپاسگزار بودن» است. افراد سپاسگزار همیشه در قلب دیگران جای دارند چون به اصطلاح «بی‌چشم و رو نیستند». سپاسگزاری، نیازمند هزینه كردن‌های گزاف نیست.

گاهی اوقات با زبان سپاسگزاری كنیم از همسرمان كه خانه را تمیز كرده، غذا درست كرده، مراقب‌مان است تا در كار‌های مان موفق تر شویم، مراقب پدر و مادرمان است، مدیر یا همكاری كه در كار‌ها به ما كمك كرده تا امور را بهتر انجام دهید، كاری را كه بلد نبودیم به ما یاد داد و... چرا كه یك كلام با محتوای سپاس می‌تواند در تقویت رابطه انسانی تاثیرات مثبت بسیاری داشته باشد.
تلخی نمك نشناسی از كسی بیشتر می‌شود كه فردی با حمایت ما به جایی رسیده باشد، ولی رفتار ناسپاسانه داشته باشد.

گاهی اوقات با ارسال یك پیام كوتاه می‌توانیم سپاسگزاری كنیم. خیلی از افراد ممكن است در قبال كارهایی كه برای ما انجام می‌دهند، انتظار سپاسگزاری نداشته باشند ولی ما با سپاسگزاری به روابط انسانی معنا می‌بخشیم و روابط بین ما مردم گرم‌تر و صمیمی‌تر می‌شود.

چنانچه در یك محیط اداری سپاسگزار افرادی كه خوب كار می‌كنند باشیم هم خودشان برای كار بهتر انگیزه پیدا می‌كنند و دوستدار محیط كارشان می‌شوند، چون روابط انسانی حاكم است و در همكاران دیگر انگیزه برای كار بهتر ایجاد می‌شود.

خاطرم هست جایی كار می‌كردم از یكی از كاركنان كه به‌عنوان كارمند نمونه انتخاب شده بود، سپاسگزاری می‌كردند. یكی از همكاران دیگر كه كمی هم صحبت‌های جدی خود را طنزگونه بیان می‌كرد رو به مدیر مربوط گفت: تازه فهمیدم كسی كه دیر سركار می‌آید، سر كار هم به امورات شخصی می‌پردازد و... ملاك انتخاب كارمند نمونه است. در واقع این گونه سپاسگزاری سبب ایجاد حس بی‌اعتمادی می‌شود. مراقب باشیم در منزل و محیط‌های اجتماعی و اداری و... سپاسگزاری درست و به‌موقع را به‌عنوان مولفه مهم در حفظ وتقویت رابطه انسانی مورد توجه قرار دهیم.

 





نوع مطلب : یادداشت ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/06/9





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic