دغدغه های یک مدد کار اجتماعی
همه روز روزه بودن همه شب طواف کردن....
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :سید حسن موسوی چلک

یادداشت:

هزینه‌های اخلاقی زندگی کردن را بالا نبریم

سیدحسن موسوی‌چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

(آرمان ملی،27 نهر99)

یکی از مهم‌ترین درس‌های زندگی پیامبر اکرم(ص) موضوع «اخلاق» بود.ایشان در بیان فلسفه بعثت خود می‌فرمودند که برای ترویج و تکمیل مکارم اخلاق آمده‌اند؛ موضوعی که این روزها بیش از هر زمانی به ترویج آن نیاز داریم و از بی‌اخلاقی‌ها و بداخلاقی‌ها رنج می‌بریم و اگر بخواهم به مولفه‌هایی که تهدیدکننده اخلاق هستند، اشاره کنم خود چندین یادداشت را می‌طلبد. برخی از این مولفه‌ها شامل دروغگویی، کبر و غرور، ظلم به دیگران، بددهنی(فحاشی)، حسادت، سکوت در برابر ظلم، نفاق و دورویی، خیانت در امانت (تاملی بر اختلاس‌های انجام‌شده توسط مسئولان مرتبط)، هتک حرمت و آبروی مردم و... هستند که خود گویای گوشه‌ای از بی‌اخلاقی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و اگر کوتاه به هر کدام از این مولفه‌ها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر در جامعه امروزی آشنا به نظر می‌آیند. مولفه‌هایی که ترویج آنها زمینه‌ای فراهم کرده که فضایل اخلاقی در جامعه آنگونه که بایسته است، نهادینه نشود؛ موضوعی که از منظر جامعه‌شناسی هم بسیار مهم و ضروری دانسته شده است. یکی از این جامعه‌شناسان که در این زمینه دیدگاه‌های خود را مطرح کرده «امیل دورکیم» است که بامطالعه آنچه در کتاب‌ها و پژوهش‌های مختلف نوشته شده، گویای این اعتقاد و دیدگاهش است که اخلاق تمام آن‌ چیزهایی است که انسان را به ضرورت زندگی با دیگری و به حساب آوردن وجود او، وامی‌دارد و سبب می‌شود وی حرکات خود را بر پایه‌ای جز انگیزش‌های خودپرستانه‌اش تنظیم کند و هر قدر این‌گونه پیوندها بیشتر و نیرومندتر باشد، اخلاقیات استوارتر است. از نظر دورکیم، اخلاق بیش از آنکه برای رهایی فرد باشد، آگاهی به حالت وابستگی به دیگران است. بنابراین جامعه رویدادی بیگانه از اخلاق نیست بلکه برعکس، جامعه شرط ضروری اخلاق است. در واقع بشر از آن‌رو موجودی اخلاقی است که در جامعه زندگی می‌کند. شاید به همین دلیل است که جامعه‌پذیری از موضوعات کلیدی در جامعه‌شناسی قلمداد می‌شود. علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان هم اخلاق را از ملکات فاضله می‌داند که تحصیل آن با تکرار عمل صالح به دست می‌آید. ایشان اساس و معیارهای کارکردهای اجتماعی اخلاق را تامین سعادت دنیوی و اخروی، تامین بهداشت جسمی و روحی انسان، اصلاح جامعه، ایجاد وحدت و همبستگی اجتماعی، تنظیم زندگی اجتماعی انسان، شکوفایی تمدن و فرهنگ، و... می‌داند. به همین دلیل اخلاقی بودن و اخلاقی زندگی کردن در جامعه بیش از همیشه باید مورد توجه قرار گیرد. کار سختی است چون گاهی اوقات با صداقت، کارت پیش نمی‌رود، با شجاعت و مقابله با تخلف و فساد و ناکارآمدی و ظلم و... زندگی کردن برای من و شما هزینه دارد و بعضا با عبارت‌هایی از قبیل: نمی‌توانی ساکت باشی، مگر فقط تو هستی، خیلی‌های دیگر را ببین سکوت کردند و پست‌شان را دارند و دارند کیف می‌کنند، یا یک دست که صدا ندارد، کو گوش شنوا و... انگیزه اخلاقی بودن و اخلاقی زندگی کردن را از من و شما می‌گیرند، درحالی‌که این سکوت‌ها و بی‌تفاوتی‌ها و منزوی کردن دیگران، خواسته آنان است چون در این صورت است که فساد ریشه‌دار و عمیق می‌شود. اجازه ندهیم انسان‌های اخلاق‌مدار، بی‌تفاوت شوند و گوشه‌گیر که خود همچون سمی مهلک برای هر جامعه محسوب می‌شود.

 





نوع مطلب : یادداشت ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1399/07/27





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic