دغدغه های یک مدد کار اجتماعی
همه روز روزه بودن همه شب طواف کردن....
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :سید حسن موسوی چلک
مطالب اخیر

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

 

با سلام و احترام،

      همانگونه که استحضار دارید یکی از نگرانی های جدی در کشور گسترش آسیب های اجتماعی و تنوع آنها و کاهش سن افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و همین طور نگرانی از آسیب های اجتماعی نوپدید بویژه تحت تاثیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است بگونه ایی که این وضعیت موجب شده جلسات مهمی با حضور مسوولین عالی نظام از جمله جنابعالی برگزار شود و تحت تاثیر این جلسات لایحه برنامه ششم ارسال توسط دولت در حوزه اجتماعی توسط مجلس شورای اسلامی  بازنگری اساسی قرار گرفته که نقطه عطف آن در این برنامه ماده 80 می باشد.گر چه در سایر اسناد بالادستی هم به این موضوع مهم توجه شده است. در چنین شرایطی که آسیب های اجتماعی سرمایه انسانی کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است انتظار می رفت که دولت در لایحه بودجه سال 1399 توجه بیشتری به منبع اختصاص داده شده برای برنامه های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با رویکرد سلامت اجتماعی و روانی اختصاص می داد.تاملی بر گزارش تهیه شده در خصوص بودجه آسیب های اجتماعی توسط مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که نه تنها توجه به این موضوع اساسی بیشتر نشده است بلکه شاهد کاهش حدود 10 درصدی بودجه پیشنهادی در این حوزه هم هستیم. طبق جداول لایحه بودجه سال 1399 کاهش 17 درصدی در بخش کودکان آسیب پذیر،12 درصدی آسیب های اجتماعی، کاهش 76 درصدی برنامه پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان، کاهش 45 درصدی برنامه حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل مناطق محروم، کاهش 15 درصدی برنامه پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان بهزیستی کشور، کاهش  حدود 19 درصدی ساماندهی کودکان خیابانی، کاهش بیش از 18 درصدی حمایت از کودکان کار، با توجه به وضعیت ایران در کنار دو کشور بزرگ تولید کننده مواد مخدر کاهش بیش از 47 درصدی برنامه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کاهش حدود 23 درصدی خدمات درمان و کاهش آسیب، و .... هستیم گر چه در برخی  برنامه رشد مثبت کمی هم داریم که امیدوارم منتی بر سر این مردم گداشته نشود که بعضی  برنامه  افزایش  کمی داشتیم، همین طور کاهش حدود 17 درصدی برنامه های مرتبط با کودکان را نیز شاهد هستیم .ضمن این که افزایش حدود 20 درصدی برای مستمری بگیران تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هم با توجه به شرایط اقتصادی کشور که دوست و دشمن بر مناسب نبودن حال اقتصاد کشور صحه می گذارند هم گره ایی از زندگی این افراد باز نخواهد کرد بلکه بار گرانی ها و تورم بیش از همه کمر خمیده همین افراد را بیشتر خم خواهد کرد که بدون شک تبعات این وضعیت می تواند در مجموع افزایش آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته باشد و انتظاراتی که  فقط در برنامه ششم توسعه برای کاهش 25 درصدی آسیب های اجتماعی مصوب شده است تحقق پیدا  نخواهد کرد و ویژگی های  قابل انتظار برای ایران 1404 طبق سند چشم انداز بیست ساله  ایران مبنی برجامعه برخوردار از نهاد مستحکم خانواده، رفاه و ... هم تحقق پیدا نخواهد کرد.

از جنابعالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتطار داریم که در تصویب بودجه همین بودجه بسیار ناچیز مربوط به کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی را  با کاهش پیش بینیب شده توسط دولت تصویب نکنید و برای افزایش بودجه این بخش تدابیر لازم اتخاذ شود. به نظر می رسد با این نوع نگاه به موضوع آسیب های اجتماعی در نظام بودجه ریزی کشور، نیازی به دشمن برای برنده شدن در جنگ نرم که از جمله مصادیق آن گسترش آسیب های اجتماعی و از دست دادن نیروی انسانی( به عنوان یکی از دو سرمایه اصلی در کنار سرمایه اجتماعی برای توسعه کشور )نداریم.

دکتر سید حسن موسوی چلک

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

 رونوشت:

رییس محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری

رییس محترم کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری

رییس محترم کمیسیون تلفیق بودجه مجلش شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری

رییس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری

جناب آقای دکتر قبادی دانا معاون محترم وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور جهت استحضار

جناب آقای دکتر مومنی دبیر کل محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری جهت استحضار

جناب سردار زاهدیان رییس محترم پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا جهت استحضار

جناب آقای دکتر حاجی میرزایی وزیر محترم آموزش و پرورش جهت استحضار

دبیران سرویس های اجتماعی رسانه هه و مطبوعات داخلی

 بایگانی

 

 

 

 

 





نوع مطلب : یادداشت ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/30

حال ناخوش کودکان کار و خیابان در بودجه ۹۹

حال ناخوش کودکان کار و خیابان در بودجه ۹۹

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران از کاهش حدود ١٧ درصدی بودجه حوزه کودکان در لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حوزه کودکان در بودجه سال آینده در مجموع حدود ١٧ درصد کاهش یافته است، گفت: همچنین در قانون برنامه توسعه ششم گفته شده که هرساله تعداد کودکان کار و خیابان باید ٢۵ درصد کاهش پیدا کند، این درحالیست که بودجه ساماندهی این کودکان نیز ١٧ درصد رشد منفی داشته است.

وی با اشاره به اینکه کمک هزینه نگهداری کودکان کار و خیابان نیز حدود ١٨ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در خصوص کودکان بی‌سرپرست، «بیمه آتیه» است تا این کودکان در بزرگسالی به حاکمیت وابستگی نداشته باشند، این درحالیست که بودجه مذکور نیز در بودجه سال آینده حدود ١١ درصد کاهش یافته است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه در حوزه رشد خدمات حمایتی کودکان و نوجوانان نیز شاهد حدود ۶.٩ درصد رشد منفی هستیم، تصریح کرد: در حوزه درمان و نگهداری از کودکان مجهول الهویه نیز تقریبا ١٠.۵ درصد رشد منفی داشته‌ایم.

موسوی چلک با بیان اینکه خدمات توانبخشی یکی از راه‌های ورود افراد به جامعه است توضیح داد: در حوزه توانبخشی کودکان و نوجوانان معلول نیز شاهد کاهش ١۶.٧ درصدی هستیم. 

وی افزود: در حوزه سوءتغذیه کودکان نیز در کمیته امداد ٩٩.٩ درصد رشد منفی داریم. در خصوص نگهداری دانش‌آموزان در خوابگاه در کمیته امداد نیز ٢۴.۵ درصد رشد منفی پیش بینی شده است. در برنامه پایش سلامت جوانان و نوجوانان سازمان غذا و دارو نیز ٢۵ درصد رشد منفی و در حوزه بهبود تغذیه کودکان زیر ۵ سال نیز ٣٣.٣ رشد منفی در نظر گرفته شده است.

موسوی چلک با بیان اینکه در برنامه رشد و پرورش کودکان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز ۵.۵ نیز رشد پیش بینی شده است، ادامه داد: مجموعه این ارقام نشان‌دهنده غفلت در حوزه سلامت همه جانبه کودکان است.منبع: ایسنا/26 بهمن 98





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/26

۲۴۸۰ تومان سرانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان!

سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

Image result for موسوی چلک

یکی از مهم‌ترین وظایف نهاد‌های رسمی زمینه سازی برای ارتقای شاخص سلامت اجتماعی و سواد اجتماعی در جامعه است که بدون شک یکی از مهم‌ترین نهاد‌ها در راستای تحقق این وظیفه آموزش و پرورش است. چراکه حداقل دوازده سال یک دانش‌آموز با مدرسه ارتباط دارد. مدرسه‌ای که سه ضلع دانش‌آموز، اولیای مدرسه و اولیای خانه (والدین) را با هم دارد که کمتر محیط اجتماعی را می‌توان پیدا کرد که از این موقعیت مطلوب برخوردار باشد. ایفای پرورش اجتماعی در این محیط می‌تواند و می‌بایست به‌عنوان یک اولویت باشد. طبیعتا برای استفاده مطلوب از این محیط نیاز به اتخاذ تمهیدات مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به تامین بودجه لازم برای اجرای برنامه‌های مرتب با ارتقای سلامت اجتماعی اشاره کرد. با توجه به شرایط نگران کننده کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی و تنوع آنها و کاهش سن افراد درگیر آسیب‌های اجتماعی و با توجه به وظایف پیش‌بینی شده در سند تحول آموزش و پرورش و از همه مهمتر ضرورت توجه به این موضوع در جامعه انتظار این بود که در بودجه سال 1399 شاهد افزایش بودجه دراین بخش برای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان باشیم. تاملی بر لایحه بودجه سال 1399 نشان می‌دهد که اعتبار سال 1399 درلایحه برای این برنامه 335000 میلیون ریال پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل که 1421200 میلیون ریال بوده حدود 76 درصدکاهش داشته است. کدام عقل سلیمی این نوع بودجه‌ریزی را با اهداف کشور برای توجه به آسیب‌های اجتماعی منطبق می‌داند؟ کدام نشانه را دست اندرکاران بودجه دیدند که نشان از بهبود وضعیت است که این گونه تدبیر کردند که باید همین بودجه بسیار حداقلی را هم 76 درصد کاهش دهند. باید به این دست اندرکاران دست مریزاد گفت که نهایت بی‌تدبیری را انجام دادند. جالب اینجاست که بودجه مربوط به کودکان بازمانده از تحصیل مناطق محروم را هم بیش از 45 درصد کاهش دادند. یعنی در سال 1398 این بودجه 2936000 میلیون ریال بوده که در لایحه بودجه سال 1399 به 1604370 میلیون ریال کاهش پیدا کرده است. فکر می‌کنم برای گسترش آسیب‌های اجتماعی نیاز به دشمن نداریم خودمان با دست خودمان چاه را برای عمیق‌تر شدن آسیب‌های اجتماعی آماده می‌کنیم. از کمیسیون های آموزش و تلفیق مجلس شورای اسلامی و هیات رئیسه مجلس انتظار می‌رود جلوی این فاجعه را بگیرند.

منبع: روزنامه آرمان ملی/26 بهمن 98

 





نوع مطلب : یادداشت ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/26
آسیب‌های اجتماعی در اولویت دولت نیست/ کاهش بودجه آسیب‌ها

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: کاهش بودجه آسیب های اجتماعی نشان می دهد که این موضوع در اولویت برنامه های دولت قرار ندارد و عقلانیتی در بودجه ریزی آسیب های اجتماعی نبوده است.

سیدحسن موسوی چلک در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص بودجه آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت: در کشور ما متأسفانه واقعیتی که وجود دارد این است که رابطه منطقی میان بودجه و آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد و هیچکس نمی‌تواند منکر ارتباط آسیب‌های اجتماعی با حوزه امنیت شود.

وی گفت: گسترش آسیب‌های اجتماعی برای امنیت کشور تأثیر می‌گذارد و شاید به همین دلیل است که طی چند سال اخیر در عرصه سیاستگذاری توجه به موضوع آسیب‌ها، کاهش جرایم و … بیشتر شده است به طوری که در برنامه ششم نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه در این شرایط انتظار می‌رود نظام برنامه ریزی بودجه با توجه به تأثیرات منفی که گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند به دنبال داشته باشد در جهت افزایش بودجه نیز اقدام کند، افزود: در لایحه بودجه ۹۹ به جز اعتیاد و طلاق در مجموع با کاهش بیش از ۱۰ درصدی بودجه آسیب‌های اجتماعی مواجه بودیم و این نشان می‌دهد که قوه عاقله‌ای که بودجه را برنامه‌ریزی کرده مبتنی بر شواهد و واقعیت‌ها نبوده و عقلانیتی در بودجه‌ریزی سال ۹۹ در حوزه آسیب‌های اجتماعی به چشم نمی‌خورد.

موسوی گفت: شرایط کشور را می‌پذیریم اما در همین شرایط نیز یکی از موضوع‌هایی که می‌تواند بار مالی کشور را در موضوعات مختلف افزایش دهد گسترش آسیب‌های اجتماعی و جرایم است چرا که در طول سال هزینه زیادی برای مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی که ایجاد می‌شود دولت می‌پردازد. بنابراین جا دارد قبل از مواجهه با این مشکلات بودجه‌ای برای پیشگیری در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: ارگان‌های مختلفی مانند قوه قضائیه، بهزیستی، مراکز بازتوانی، دادگاه‌ها و…، هزینه‌هایی را بعد از بروز آسیب می‌پردازند و این منطقی نیست.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه در سال آینده بودجه آسیب‌ها نشان می‌دهد که این موضوع در اولویت دولت قرار ندارد، تصریح کرد: چرا که در بخش بودجه با کاهش نسبتاً زیادی نسبت به سال قبل مواجه بودیم.

موسوی با اشاره به اینکه یکی از ارگان‌هایی که می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش داشته باشد، آموزش و پرورش است، اظهار داشت: در صورتی که با برنامه‌های پیشگیرانه و اختصاص اعتبار ویژه‌ای در مدارس بتوانیم از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم در این صورت امنیت جامعه نیز تضمین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۳.۵ میلیون دانش آموز در کشور تحصیل می‌کنند، گفت: هیچ ساختاری مانند آموزش و پرورش نداریم که همزمان با گروه زیادی از مخاطبین مانند والدین، دانش آموزان و اولیای مدرسه در ارتباط باشند به همین دلیل بهترین راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آموزش و پرورش است اما در لایحه بودجه از حوزه آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش نیز ۷۶ درصد با کاهش روبرو شده‌ایم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران از ارسال نامه به رئیس مجلس خبر داد و افزود: به عنوان یک تشکل غیردولتی که در خصوص آسیب‌های اجتماعی نیز فعالیت داریم در نامه‌ای از رئیس مجلس درخواست کردیم که بودجه بخش آسیب‌های اجتماعی را افزایش دهد چرا که در این صورت با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

موسوی گفت: به رغم برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی که در تمامی آنها توجه ویژه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته، انتظار می‌رود مجلس سکوت نکند و در کمیسیون‌های مربوطه در خصوص افزایش اعتبارات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدامات ویژه‌ای را انجام دهند.

وی افزود: ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان اختصاص داده شده است که اگر این رقم را بر تعداد ۱۳.۵ میلیونی دانش آموزان تقسیم کنیم سرانه بسیار اندکی برای پیشگیری از آسیب به هر یک می‌رسد که این برای جمعیت مهم و تأثیرگذاری که آینده کشور به آنها بستگی دارد کافی نیست.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: برنامه پیشگیری باید بر اساس ارتقا سلامت روان جامعه تدوین شود که متأسفانه در این خصوص غفلت شده است. چرا که اگر مجلس فکری برای افزایش بودجه آسیب‌های اجتماعی نکند به راحتی سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست خواهیم داد.

کد خبر 4852572




نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/25

تقدیم به مادران ایران زمین: تو مه جان ماره ته دا بمیرم

امسل سی امین سالی است که روز مادر را بدون مادر تجربه می کنم.تجربه ایی سخت که فقط کسانی که مادر شان را از دست دادند می توانند درک کنند. مادر نماد عشق خالصانه است. مادران ما از ما به مناسبت این روز نه هدیه می خواهند نه گل و نه هیچ چیز دیگر.بلکه فقط سلامتی و عاقبت بخیری را برای ما از خداوند می خواهند.مادرانی که  بدن منت بزرگ مان کردند، به ما محبت  زیاد کردند، از خواب شون زدند تا ما آرامش داشته باشیم.مادرانی که هم در بودن شان به ما انرژی می دهند و هم در نبودن شان  یادشان انرژی بخش است.نمی دانم چه کمی شود که ما  فرزندان خیلی مواقع این محبت های بدون منت مادران را وظیفه آنان می دانیم ولی وظیفه خودمان را در قبال شان فراموش می کنیم.خوشا به حال کسانی که زخمی بر دل مادرشان ننهادند، و دعای مادر همیشه بدرقه زندگی شان هست. نه آنانی که از دیدن مادر ان شان طفره می روند و دنبال سرای سالمندان برای آنان هستند تا خود آرمش داشته باشند و حتی سال ها از یک تماس تلفنی دریغ می کنند و فراموش کردند که این مادر بود ( که در کنار پدر) از خواب و خوراک خود می زد تا فرزندان راحت بخوابند و زندگی کنند ولی صدای شان در نمی آمد. بیاییم برای مادران از دنیا رفته دعا کنیم تا مشمول رحمت الهی شوند.و برای مادرانی که هستند آرزوی سلامتی کنیم و قدربودن شان را بدانیم. کمتر روزی است که با یاد مارم نباشم. بعد از سی سال هنوز  دلم برایش تنگ می شود واحساس می کنم یک حامی و منلع بزرگ مهربانی وانرژی را از دست دادم. بیاییم و بگذاریم مادران ما آزرده خاطر شوند.باور کنیم زندگی ارزشی  این همه بی مهری ها  نسبت به اطرافیان از جمله والدین را ندارد.هر گاه این شعر دوست عزیم آقای فرهود جلالی کندلوسی را می خوانم تمام وجودم می لرزد. چون آنچه که در این شعر از مادر توصیف شده است را در زندگی ام دیدم  و چشیدم.این شعر را تقدیم می کنم به همه مادران ایران عزیز:

تو مه جان ماره ته دا بمیرم(مادر عزیزم هستید،فدایت بشوم )

همش سبزه زاره ته دا بمیرم( همیشه سبزه زار هستید، فدایت شوم )

اگه دنیا سوز و سرما بوو(اگر تمام دنیا پر از سوز و سرما(زمستان) بشود)

همیشه بهاره ته دا بمیرم(شما همیشه بهار هستید، فدایت شوم)

نه نه ماه و نه روز تا که گت بووم(فقط نه ماه و نه روز تحمل  بزرگ شدن من را نکردید(اشاره به دوران بارداری تا زایمان) بلکه تا تا بزرگ شوم نیز این زحمت را کشیدید)

ته مِر بی قراره ته دا بمیرم(شما برای من بی قرار هستید، فدایت شوم)

اته راحت خو تنه آرزو(یک روز خواب راحت برایت آرزو شده است)

تو شو زینّه داره ته دا بمیرم (شب زنده دار هستید، فدایت شوم)

اته دل به پش  تو نخارده غذا (یک بار با خیال راحت غذا نخوردید)

همش لقمه خواره ته دا بمیرم (همیشه ته مانده غذا را لقمه می کردید ومی خوردید)(کنایه از گذشت مادر)

ته دس مشت اوله ته دوش وچه (در حالی که دستت از کار های سخت تاول زده، ولی بچه را روی کولت نیز گذاشتی)

همش فکر کاره ته دا بمیرم (همیشه در حال کار کردن هستید، فدایت شوم)

ته کار و ته زحمت چه بی منّته (زحمتی هم می کشید هیچگاه منت نمی گذاری)

خب پرستاره ته دا بمیرم (بهترین پرستار هستی،فدایت شوم)

جان مارا ته کشه ی خوی دا (مادر جان، دلم برای خوابیدن در بغلت لک زده است)

مه دلّ قراره ته دا بمیرم (آرم و قرار دلم هستی، فدایت شوم)

خبی وینه بیه ته ور قرض گیرن (خوبی و مهربانی باید از شما یاد بگید خوبی را)

چونکه انّه خاره ته دا بمیرم (چون این قدر خوب هستی،فدایت شوم)

همه ی غم و غصه ره دارنه دل (همیشه غمخوارمردم هستید)

کوی استواره ته دا بمیرم (اما مثل کوه استوار هستی، فدایت شوم)

تَ فرق نکنه و چه خار و بد (برای شما فرند خوب و بد فرقی نمی کند)

چنّه با وقاره ته دا بمیرم (از بس که با وقار هستی، فدایت شوم)

تِ ارمون اینه جمع بوون وچیله (آرزویت این است که همه فرزندانت با هم باشند)

همه ی غمخواره ته دا بمیرم (غمخوار همه هستی، فدایت شوم)

اگه پر دنیّو و    خنّه ی    امید (اگر پدر که امید خانه است، نباشد(فوت کند)

تو هم پرو ماره ته دا بمیرم (شما هم پدر هستی و هم مادر،فدایت شوم)

ته شرمنده مِ  چی بوام جان مار (شرمنده ات  هستم، چه بگویم ای مادر)

تو چشم انتظاره ته دا بمیرم (شما چشم انتظاری،فدایت شوم)

بهشتم ته مزّ  کچیک و کمه (بهشت هم برای پاداش زجمت شما کم است(بهشت زیر پای مادردان است))

تو پره براره ته دا بمیرم (حتی برای پدرم هم برادری با وفا هستی، فدایت شوم)

جلالیِّ ارمون اینه نوینه (آرزوی جلالی این است که هیچگاه)

و چه ی بی ماره ته دا بمیرم (هیچ کودکی را بی مادر نبینم)

خداوند همه مادران را رحمت کند.برای شادی روح شان صلواتی بفرستیم.برای مادرانی که درکنارمان هستند از خداوند آرزوی طول عمر با عزت کنیم.قدر پدر و مادر را بدانیدکه جایگزین ندارند.

موسوی چلک.26 بهمن 1398

 

 





نوع مطلب : دل نوشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/25

غفلت ناشیانه بودجه ۹۹ در حوزه آسیب‌های اجتماعی

Image result for موسوی چلک


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با انتقاد از کاهش بودجه حدودا ۱۰ درصدی حوزه آسیب‌های اجتماعی در سال آینده، نسبت به پیامد این تصمیمات هشدار داد.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امروز با یک واقعیت در کشور مواجهیم که آن هم نگرانی از گسترش آسیب‌های اجتماعی و تنوع این آسیب‌هاست، افزود: هیچکس نمی‌تواند منکر این شرایط نگران کننده باشد. جلساتی که از سوی خود مقام معظم رهبری برگزار شده است هم نشان می‌دهد که حال کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیازمند توجه است. طبیعتا بر همین مبنا سیاستگذاری‌هایی در قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات شورای اجتماعی کشور و قوانین قبلی مثل ماده ۸۰ و ۱۰۲ و ۱۰۱،  ۱۰۶ برنامه ششم توسعه صورت گرفته است.

وی افزود: گاهی در خصوص کاهش بودجه حوزه اجتماعی این توجیه عنوان می‌شود که هزینه این بودجه شفاف نیست و معلوم نیست چه اقدامی با آن صورت گرفته است؟، اما این موضوع ربطی به اصل بودجه ندارد بلکه مشکل اینجاست که برخی افرادی که برای مدیریت بودجه مسئول هستند، توانمندی لازم برای استفاده از این بودجه حداقلی را ندارند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه مقایسه بودجه امسال و سال آینده براساس گزارشی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در این حوزه تهیه شده است،  نشان می‌دهد که در مجموع ۹.۸۲ درصد از بودجه حوزه آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته است، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد مساله آسیب‌های اجتماعی برای دولت اولویت ندارد. شاید بودجه بخشی از این نقش را به عهده داشته باشد، اما هیچکس نمی‌تواند نقش بودجه در توسعه کمی و کیفی خدمات را انکار کند.

موسوی چلک با اشاره به اینکه در حوزه اعتیاد حدود ۵.۵ درصد و در حوزه طلاق نیز  ۷.۴ درصد رشد در بودجه سال آینده پیش بینی شده است، تصریح کرد: این درحالیست که در موضوع حاشیه‌نشینی ۱.۶ درصد، کودکان آسیب پذیر و همچنین سوء تغذیه کودکان حدود ۱۷ درصد کاهش و در سایر آسیب‌های اجتماعی هم تقریبا ۱۲ درصد کاهش بودجه پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری نیز تقریبا ۱.۳ درصد رشد منفی پیش بینی شده است، ادامه داد: این درحالیست که در حوزه خدمات بازتوانی معتادان ۲۰۴ درصد رشد داشته‌ایم. یعنی به جای اینکه روی حوزه پیشگیری سرمایه گذاری کنیم در مرحله بعد از درمان سرمایه گذاری کرده‌ایم. البته در حوزه درمان هم حدود ۲۳ درصد کاهش داشته‌ایم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه ایران کشوری است که در کنار بزرگترین تولید کنندگان مواد مخدر دنیا قرار دارد، افزود: ترانزیتی که از طریق کشور ما انجام می‌شود باعث شده که مبارزه با این روند، ویژگی خاصی در کنار پیشگیری و بخش‌های اجتماعی اعتیاد داشته باشد با این حال بودجه‌ای که در لایحه ۹۹ برای پلیس مواد مخدر با عنوان برنامه مبارزه با قاچاق مواد مخدر دیده شده تقریبا بیش از ۴۷ درصد کاهش یافته است.

موسوی چلک در ادامه توضیح داد: درست است که اعتقاد داریم باید برنامه‌های اجتماعی و پیشگیری تقویت شود، اما این به منزله کم کردن بودجه حوزه مقابله و مبارزه نیست. در حوزه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی هم شاهدیم که بیش از ۱۵ درصد رشد منفی در این حوزه اتفاق افتاده است. در حوزه درمان اعتیاد بهزیستی هم ۱۰ درصد کاهش بودجه در نظر گرفته شده است. این موضوعات جزو محورهای ۵ گانه دارای اولویت در کشور است اما ظاهرا افرادی که لایحه بودجه را نوشته‌اند اولویت‌ها را کنار گذاشته‌اند، در حالیکه امنیت ما با این حوزه گره خورده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه برنامه‌های کلی آسیب‌های اجتماعی نیز در مجموع ۱۲ درصد کاهش داشته‌ایم، اظهار کرد: در مورد برنامه‌های پیشگیری از ایدز در بهزیستی هم ۱۸.۷ درصد رشد منفی و در حوزه رصد آسیبها نیز ۳ درصد رشد منفی داشته‌ایم.

به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در حوزه حمایت از بزه دیدگان وزارت دادگستری هم بودجه ۲۰ درصد کاهش اتفاق افتاده است. با این وجود در بخش حمایت‌های اجتماعی وزارت دادگستری هم رشد ۳۶ درصدی پیش بینی شده است. این درحالیست که در حوزه بازماندگان از تحصیل و توسعه عدالت آموزشی هم بیش از ۴۵ درصد رشد منفی در نظر گرفته شده است.

موسوی چلک با اشاره به اینکه تنها بخشی که رشد قابل توجه داشته بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با  ۱۳۲ درصد رشد مثبت است، ادامه داد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی انتظار داریم مجلس بازنگری لازم را انجام دهد و بودجه حوزه آسیبهای اجتماعی را از این وضعیت اسف بار به یک نقطه مطلوب‌تر متناسب با آنچه در جداول برنامه ششم نوشته شده، برساند. این درحالیست که با منابع پیش بینی شده نه جداول برنامه ششم قابل تحقق است و نه در سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ برای کشور پیش بیینی شده تحقق می‌یابد. همچنین سال آینده با این شرایط باید منتظر آمار بیشتر آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف باشیم و عوارض آن را هم شهروندان پرداخت کنند.

انتهای پیام/ایسنا/23 بهمن 98

 





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/23

دل نوشته: سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت...

در این هوای سرد زمستانی،مطالعه چند باره شعر زمستان اخوان ثالث هم جذاب خواهد بود

سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت
سرها در گریبان است.
کسی سربر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را
نگه جز پیش پا را دید نتواند
که ره تاریک و لغزان است
وگر دست محبت سوی کس یازی
به اکراه آورد دست از بغل بیرون
که سرما سخت سوزان است
نفس کز گرمگاه سینه می آید برون ابری شود تاریک
چو دیوار ایستد در پیش چشمانت
نفس کاین است پس دیگر چه داری چشم
زچشم دوستان دور یا نزدیک
مسیحای جوان مرد من ای ترسای پیر پیرهن چرکین
هوا بس ناحوانمردانه سرد است...آی...
دمت گرم و سرت خوش باد
سلامم را تو پاسخ گوی در بگشای!
منم من میهمان هر شبت لولی وش مغموم
منم من سنگ تیپا خورده رنجور
منم دشنام پست آفرینش نغمه ناجور
نه از رومم نه از زنگم همان بیرنگ بیرنگم
بیا بگشای در بگشای دلتنگم
حریفا میزبانا میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می لرزد
تگرگی نیست مرگی نیست
صدایی گر شنیدی صحبت سرما و دندان است
من امشب آمدستم وام بگذارم
حسابت را کنار جام بگذارم
چه می گویی که بیگه شد سحر شد بامداد آمد
فریبت می دهد برآسمان این سرخی بعد از سحرگه نیست
حریفا! گوش سرما برده است این یادگار سیلی سرد زمستان است
و قندیل سپهر تنگ میدان مرده یا زنده
به تابوت ستبر ظلمت نه توی مرگ اندود پنهان است
حریفا! رو چراغ باده را بفروز شب با روز یکسان است
سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت
هوا دلگیر درها بسته سرها در گریبان دستها پنهان
نفس ها ابر دل ها خسته و غمگین
درختان اسکلت های بلور آجین
زمین دلمرده سقف آسمان کوتاه
غبار آلوده مهروماه
زمستان است......
شعراز:مهدی اخوان ثالث

 





نوع مطلب : دل نوشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/23

اعلام رسمی میزبانی ایران برای کنفرانس منطقه ای مددکاری اجتماعی ۲۰۲۳

خانم روز هندرسون، رئیس نیوزلندی منطقه آسیا-اقیانوسیه فدراسیون (IFSW) رسماً میزبان بودن ایران برای برگزاری کنفرانس منطقه ای مددکاری اجتماعی در سال ۲۰۲۳ را اعلام نمود.

این خبر در ماهنامه آخر سال منطقه آسیااقیانوسیه فدراسیون که اخیرا برای انجمن مددکاران اجتماعی ایران ارسال شده اعلام گردیده است. در پیام خانم هندرسون در این خبرنامه آمده است: “همانگونه که در کنفرانس ۲۰۱۹ در بنگلور هندوستان مصوب شده بود، مقرر بود در صورتی که ایران موفق نشود میزبانی همایش جهانی ۲۰۲۲ را کسب کند، میزبانی کنفرانس منطقه ای ۲۰۲۳ در این کشور انجام گردد. متاسفم که بگویم پروپوزال ایران برای میزبانی جهانی پذیرفته نشده و خوشحالم که اعلام کنم کنفرانس منطقه ای سال ۲۰۲۳ در ایران انجام خواهد شد.”

بنابراین، انجمن مددکاران اجتماعی ایران به عنوان دبیرخانه بیست و هفتمین کنفرانس منطقه ای مددکاری اجتماعی که با حضور دانشگاهیان، پژوهشگران، دانشجویان و فعالین مددکاری اجتماعی از قاره آسیا و اقیانوسیه و مهمانانی از سایر قاره ها انجام می شود فعالیت خود را به زودی آغاز خواهد کرد.

لازم به ذکر است در این همایش علاوه بر فدراسیون، انجمن منطقه ای آموزش مددکاری اجتماعی یا همان آپاسوئه (APASWE) و برخی سازمان های بین المللی دیگر نیز به عنوان برگزار کننده حضور دارند.

کنفرانس بیست و ششم در سال ۲۰۲۱ در شهر بریزبین استرالیا انجام می شود.

روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها : اعلام رسمی میزبانی ایران برای کنفرانس منطقه ای مددکاری اجتماعی ۲۰۲۳،
لینک های مرتبط :
          
1398/11/21

برو کار می کن مگو چیست کار
که سرمایهٔ جاوادانی است کار
نگر تا که دهقان دانا چه گفت
به فرزندگان چون همی خواست خفت
که «میراث خود را بدارید دوست
که گنجی ز پیشینیان اندر اوست
من آن را ندانستم اندر کجاست
پژوهیدن و یافتن با شماست
چو شد مهر مه، کشتگه برکنید
همه جای آن زیر و بالا کنید
نمانید ناکنده جایی ز باغ
بگیرید از آن گنج هر جا سراغ»
پدر مُرد و پوران به امید گنج
به کاویدن دشت بردند رنج
به گاوآهن و بیل کندند زود
هم اینجا، هم آنجا هر جا که بود
قضا را در آن سال از آن خوب شخم
ز هر تخم برخاست هفتاد تخم
نشد گنج پیدا ولی رنجشان
چنان چون پدر گفت شد گنج شان

شعر از: ملک الشعراء بهار





نوع مطلب : شعر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/20

مجلس با مشارکت مرد‌م تکصد‌ا نمی‌شود‌

سید‌حسن موسوی چلک

 رئیس انجمن مد‌د‌کاران اجتماعی ایران

 یکی از اتفاقات خوب د‌ر هر کشوری د‌اشتن حق قانونی برای انتخاب مسئولان د‌ر حوزه‌های مختلف توسط مرد‌م است که از آن به‌عنوان انتخابات یاد‌ می‌شود‌. د‌ر ایران براساس قانون اساسی این فرصت را د‌اریم که بتوانیم د‌ر حوزه‌های مختلف از جمله ریاست جمهوری، مجلس، شوراها و خبرگان رهبری، کاند‌ید‌اهای خود‌مان را تبلیغ و د‌ر صورت انتخاب، حمایت کنیم. این شانس و مشارکت مستلزم چند‌ مولفه است. اولین مولفه، وجود‌ کاند‌ید‌اها با گرایش‌های سیاسی متفاوت اما د‌ر چارچوب قوانین و مقررات آن جامعه اعم از ایران یاهر جای د‌یگر است. براساس آنچه د‌ر قانون تعریف شد‌ه، طبیعتا اگر این شانس را بپذیریم اتفاق بعد‌ی د‌ر حوزه اعتماد‌ می‌افتد‌. وقتی فرصت برای حضور گسترد‌ه افراد‌ از گرایش‌های سیاسی مختلف ایجاد‌ می‌شود‌، می‌تواند‌ یک فرصت برای افزایش اعتماد‌ به مسئولان آن کشور باشد‌، چراکه حق برخورد‌اری د‌ر انتخاب کاند‌ید‌ای مورد‌ نظرشان را پید‌ا می‌کنند‌ که خود‌ این اعتماد‌ می‌تواند‌ بهترین بستر برای افزایش مشارکت مرد‌م باشد‌. د‌ر کنار این حق که اعتماد‌ را افزایش می‌د‌هد‌، اعتماد‌ به مجریان یا برگزارکنند‌گان انتخابات هم هست که می‌تواند‌ نگرانی مسئولان را برای کاهش مشارکت کمتر کند‌ چرا که اگر مرد‌م به این نقطه برسند‌ که برگزارکنند‌گان قانون را د‌رمورد‌ همه کاند‌ید‌اها، یکسان عمل می‌کنند‌ لذا اعتماد‌ بیشتر خواهد‌ شد‌ و می‌تواند‌ بستر و مشارکت بیشتر را فراهم بکند‌. چون د‌ر هر جامعه‌ای اگر مرد‌م این احساس را بکنند‌ که همه شانس برابر ند‌ارند‌، طبیعتا آن افراد‌ی که فکر می‌کنند‌ شانس شان کمتر است، احتمال اینکه کمتر مشارکت بکنند‌، بیشتر می‌شود‌. لذا یکی از شاخص‌هایی که برای مسئولان د‌ر هر انتخابات و جامعه‌ای باید‌ مطرح باشد‌ این است که اعتماد‌ رای د‌هند‌گان را د‌ر تمام طول فرآیند‌ برگزاری انتخابات فراهم کنند‌. گاهی مواقع مرد‌م به د‌لیل اعتراض به وضع موجود‌ که ممکن است د‌ر هر جامعه‌ای وجود‌ د‌اشته باشد‌، مجبور شوند‌ با انتخابات و صند‌وق فاصله بگیرند‌ ولی این مطلوب فرآیند‌ د‌موکراسی و مرد‌م نخواهد‌ بود‌. گرچه محد‌ود‌ شد‌ن تعد‌اد‌ کاند‌ید‌اها با گرایش‌های سیاسی مختلف می‌تواند‌ یک عامل برای کاهش مشارکت باشد‌ اما نرفتن پای صند‌وق این حق را از خود‌ مرد‌م می‌گیرد‌. لذا همیشه اینگونه بود‌ه که وقتی پای صند‌وق نمی‌روند‌ هم د‌ر د‌اخل و هم د‌ر بیرون از کشور می‌تواند‌ مورد‌ بهره‌برد‌اری گروه‌های مختلف سیاسی قرار بگیرد‌. به همین د‌لیل است که معمولا کمتر گروه سیاسی حد‌اقل د‌ر ایران، عد‌م مشارکت را به‌عنوان اولویت اول اعلام می‌کنند‌. گاهی اوقات بنا به د‌لایل متعد‌د‌ ممکن است از یک گرایش سیاسی تعد‌اد‌ کمتری تایید‌ شد‌ه باشند‌ اما نرفتن پای صند‌وق مثلا د‌ر همین انتخابات مجلس به معنای یکصد‌ا شد‌ن مجلس است. یکصد‌ایی مجلس د‌ر هیچ د‌وره‌ای نه به نفع مجلس، نه به نفع کشور و نه به نفع مرد‌م است. لذا نباید‌ به‌راحتی از کنار حق مشارکت بگذریم حتی اگر نارضایتی د‌اریم، حتی اگر د‌ر تایید‌ صلاحیت‌ها ممکن است یک گروه سیاسی به اینجا برسد‌ که د‌ر حقش آنگونه که باید‌ طبق قانون عمل نشد‌ه یا حتی د‌ر بد‌ترین حالت احساس تبعیض کند‌. گاهی مواقع، حضور چند‌ نمایند‌ه د‌ر یک مجلس مخالف گرایش سیاسی حاکم بر نمایند‌گانی که انتخاب می‌شوند‌، می‌تواند‌ یک جایی صد‌ای مرد‌م باشد‌. مرد‌می که د‌رمقابل جناح سیاسی و تصمیم گیری‌هایی که انجام می‌د‌هند‌، مخالفند‌، حد‌اقل می‌توانند‌ سوال بپرسند‌ و مطالبه‌گری کنند‌. وجود‌ مجلس یکصد‌ا باعث می‌شود‌ صد‌ای یک عد‌ه‌ای به جایی نرسد‌. به همین د‌لیل اگر عد‌ه‌ای از این شرایط ناراضی هستند‌ اما با صند‌وق رای قهر نکنند‌.منبع: روزنامه آرمان/19 بهمن 1398

 





نوع مطلب : یادداشت ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/19

یادداشت:

بازازد‌واج مرد‌ان با د‌ختران مجرد‌ و نگرانی از تجرد‌ د‌ختران

سید‌حسن موسوی چلک رئیس انجمن مد‌د‌کاران اجتماعی ایران

( روزنامه آرمان، 14 بهمن 1398)

یکی از مولفه‌های مهم د‌ر هر جامعه‌ای تشکیل خانواد‌ه است که طبیعتا د‌ر تمام جوامع د‌ر اد‌وار مختلف تشکیل خانواد‌ه متناسب با شرایط فرهنگی آن جامعه صورت می‌گیرد‌. اما این سازوکار به مرور زمان ممکن است د‌ستخوش تغییراتی شود‌. جامعه ما هم از این قضیه مستثنی نیست و وقتی فرهنگ ازد‌واج د‌ر ایران را مرور می‌کنیم به نوعی شاهد‌ این نوع تغییرات از نحوه انتخاب و خواستگاری تا مراسم عروسی هستیم. همین الان را وقتی با 20 سال قبل مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که چه تغییراتی ایجاد‌ شد‌ه است. تغییراتی که بعضا د‌ر جاهایی بر اساس جمعیت ایجاد‌ می‌شود‌. وقتی بر وضعیت ازد‌واج و طلاق د‌ر ایران طی چند‌ سال اخیر تامل می‌کنیم، ازد‌واج معمولا نسبت به سال‌های قبل د‌رصد‌ منفی د‌اشت و روند‌ طلاق رو به رشد‌ بود‌ که نشان د‌هند‌ه شانس کمتر ازد‌واج برای افراد‌ کمتر است. این د‌ر حالی است که د‌ر همین بازه زمانی شاهد‌ جمعیت واقع د‌ر سن ازد‌واجی هستیم که د‌ر حد‌ود‌ 11 میلیون و نیم نفر هستند‌ و ازد‌واج نکرد‌ه‌اند‌. روند‌ کاهشی تعد‌اد‌ ازد‌واج ثبت شد‌ه چشم اند‌از آیند‌ه را هم به نوعی نگران کنند‌ه کرد‌ه است. گرچه امید‌واریم با ترکیب جمعیتی که د‌اریم د‌ر آیند‌ه روند‌ ازد‌واج مطلوب‌تر شود‌ ولی د‌ر شرایط کنونی که تجرد‌ قطعی به نسبت قبل د‌ارد‌ افزایش پید‌ا می‌کند‌، طبیعتا د‌ختران برای انتخاب شریک زند‌گی شان ممکن است برخی از این معیارها را کنار بگذارند‌. از جمله این معیارها، ازد‌واج اولی است و نه بازازد‌واج. د‌رواقع بازازد‌واج‌ها نشانه ترس از تجرد‌ قطعی د‌ر جامعه محسوب می‌شود‌ و باز نشانه‌ای از تغییر الگوهای ازد‌واج د‌ر جامعه است. بخش د‌یگر هم ممکن است به حوزه اقتصاد‌ برگرد‌د‌. د‌ختران جوان با مرد‌ان پولد‌ار حتی سن بالا ازد‌واج بکنند‌ تا به نوعی بتوانند‌ با این ازد‌واج هم شانس‌شان را برای تشکیل خانواد‌ه جنبه عملی بپوشانند‌ و هم با تمکن مالی که د‌ر این ازد‌واج به د‌ست می‌آورند‌، نگرانی‌شان را نسبت به آیند‌ه اقتصاد‌ خود‌شان کم بکنند‌. لذا آنچه سازمان ثبت احوال د‌رباره افزایش د‌ختران با مرد‌ان با سابقه تاهل گفت این آمار حکایت از 3/3 برابر شد‌ن د‌ارد‌ و البته روند‌ی قابل پیش‌بینی بود‌. با توجه به آمار د‌ختران د‌ر سن ازد‌واج د‌رواقع مرد‌ان مجرد‌ تمایلی به ازد‌واج آنگونه که باید‌ ند‌ارند‌ و این روند‌ کاهشی د‌قیقا گویای همین موضوع است. ثبت احوال هم با اعلام رسمی این آمار به نوعی مهر تایید‌ی بر این موضوع زد‌. گاهی مواقع هم مرد‌انی که بازازد‌واج انجام می‌د‌هند‌ به د‌لیل از د‌ست د‌اد‌ن همسر یا طلاق است که تصمیم می‌گیرند‌ زند‌گی تجرد‌ی‌شان را به اتمام برسانند‌ و تجد‌ید‌ فراش کنند‌. اما د‌ر این تجد‌ید‌فراش ممکن است علاقه به این سمت باشد‌ که با د‌خترانی که هرگز ازد‌واج نکرد‌ه‌اند‌، ازد‌واج بکنند‌. لذا همه بازازد‌واج‌ها را نمی‌توانیم صرفا به اقتصاد‌ و تنوع طلبی و موضوعات د‌یگر ربط د‌هیم. بخشی از این ماجرا می‌تواند‌ یک تصمیم منطقی و عقلایی از سوی کسانی که این ازد‌واج را رقم می‌زنند‌، باشد‌ و بعضا ممکن است از آرزوهای اساسی و کلید‌ی شان هم بگذرند‌. مطمئنا اگر افراد‌ این شانس را د‌اشته باشند‌ که با افراد‌ هرگز ازد‌واج نکرد‌ه که تمکن مالی هم د‌اشته باشند‌، ازد‌واج کنند‌، معمولا سراغ بازازد‌واج‌ها نمی‌روند‌ لذا بازازد‌واج‌ها به شکلی که آمار منتشر شد‌ه گویاست و با توجه به سرعتی که پید‌ا کرد‌ه نشانه یک تغییر د‌ر انتخاب همسر توسط د‌ختران است.

 





نوع مطلب : یادداشت ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/14

یادداشت :

ضرورت کسب مهارت تاب آوری

سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران

)  روزنامه شرق،13 بهمن 1398)

هریک از ما در زندگی فردی واجتماعی خود شرایطی را تجربه کرده و خواهیم کرد که به اصطلاح« باب میل ما» نیست و حتی ممکن است ما نقشی در ایجاد  آن شرایط نداشته باشیم.وقوع حوادت و بحران های طبیعی ازقبیل سیل، زلزله، طوفان و.. و یا حوادث غیر طبیعی از قبیل :جنگ، ترور، سقوط هواپیما، خروج قطار از ریل، آتش سوزی های  بزرگ مثل حادثه پلاسکو، سیاستگذاری های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و .. از قبیل: افزایش قیمت حامل های انرژی مثت بنزین، افزایش قیمت ارز و .. از جمله این شرایط هستند. یا از دست دادن عزیزی و ورشکستگی های اقتصادی، طلاق  و ... را نیز می توان اشاره کرد.چرا که در دنیایی داریم  زندگی کنیم که با خطر های بسیاری مواجه هستیم و هر روز بر شدت این  خطر ها هم   افزوده می شود و ما هم در شرایطی قرار داریم که نمی توانیم در چینن شرایطی عکس العمل های  منطقی  و مناسب داشته باشیم. به همین دلیل شعار سال 1398 انجمن مددکاران اجتماعی ایران موضوع مددکاری اجتماعی و  تاب آوری انتخاب شده است وکنگره بین المللی هم در این زمینه برگزار شد. تاب‌آوری اجتماعی یعنی اینکه افراد در شرایط سخت و دشوار بتوانند واکنش‌های منطقی از خود نشان بدهند. هیچ‌کس بی‌نیاز از فراگیری این مهارت نیست. جامعه‌ای که تاب‌آوری را نیاموخته در آن انواع خشونت بارز می‌شود و تعرض به حقوق شهروندی افزایش می‌یابد. در جامعه‌ای که در آن تاب‌آوری اجتماعی رو به افول است قطعا اعتراض در آن حادث می‌شود. این اعتراض‌ها به شکل‌های مختلف نمود پیدا می‌کند که اعتراضات خودجوش خیابانی اصناف و گروه‌های خاص،  اعتراضات توده‌ای،  اعتراضات سازمان یافته و...از جمله آنها هستند.حداقل در چند سال اخیر بار ها این شرایط را تجربه کردیم.حوادث سال های 96 و 98 در دو سال اخیر، یا زلزله های های کرمانشاه, لرستان، سیل های سال گذشته و امسال در اکثر استان های کشور و... تجربه کردیم که برخی از انها منجر به اعتراضاتی تو.سط مردم شد که شاهد خشونت ها و تخریب اموال عمومی و کشته شدن مردم بودیم. یا بر اساس آمار پرونده های قضایی در سال های اخخیر ضرب وجرح( خشونت) یکی از پرونده های با فراوانی بسیار بالا در کشور بوده است.همین نکتع درخصوص خشونت های خانگی هم مصداق پیدا می کند که یکی از اولویت های مداخله های مددکاران اجتماعی در ایران هست.همین جا این  نکته را اشاره کنم که منظور  من از تاب آوری سوختن و ساختن نیست. به بهانه تاب آوری نباید از توجه به حقوق شهروندی صرف نظر کرد بلکه مهارت تاب آوری اجتماعی و فردی کمک می کند  افراد قدرت انطباق و سازگاری بیشتری بلرای تحقق حقوق شان پیدا کنند. برخی معتقدند که «تاب آوری اجتماعی را می توان ظرفیت تبدیل و تحول، تطبیق و سازگاری و توان مقابله با تنش و بحران های اجتماعی نامید. تاب آوری اجتماعی از ظرفیت و توانایی خاصی در افراد و گروهها، خانواده و جوامع صحبت میک ند که عمدتا یادگیری و سازگاری در تغییرات تحمیل شده، و همچنین قدرت تطبیق با شرایط و متقضیات را در بر خواهد داشت؛ این به ساده ترین معنا برخورداری از آغازی همیشگی است».لذا ما نیاز به اجتماعی داریم که تاّ آور باشد وبتواند در مقابل شوک ها  وارد شده و بحران های ایجاد شده  بگونه ایی عمل کند که بحران های شدیدتری ایجاد نشود و افراد در این  جامعه ایی بتواند به شرایط قبل برگشته و به زندگی خود ادامه دهند و به عبارت دیگر تعادل و توازن در زندگی ایجاد شود. معمولا در جوامع تاب آور،در چنین شرایطی فروپاشی  اتفاق نمی افتد و افراد برای مدیریت بحران ها راه های منطقی را  انتخاب می کنند.التبه در صورت عدم وجود راه های منطقی برای بیان دیدگاه ها و انتقادات، پاسخگو نبودن مسولین مرتبط، عدم شفافیت در اطلاع رسانی ها و حتی تاخیر در اطلاع رسانی ها ، احساس تبعیض و ...وجود اعتراض های خیابانی و شورش های اجتماعی و اعتصاب ها و .. دور ار انتظار نیست که بدون شک عوارض زیادی هم خواهد داشت که از جمله آنها تهدید امنیت فردی و اجتماعی خواهد بود و پایین آمدن سرمایه اجتماعی که از جمله شاخص های آن کاهش اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی خواهد بود که فقدان یا ضعف این  مولفه در بحران ها و شرایط اضطرار، نهادینه شده باشد کمتر شاهد خشونت به اشکال مختلف خانوادگی و اجتماعی هستیم، ضریب همبستگی اجتماعی بالاتری را شاهد خواهیم بود، نشاط اجتماعی شرایط مطلوب تری خواهد داشت.در جوامعی که آمار اختلالت روانی بالا باشد یکی از نشانه های آن  فقدان یا ضعف در مهارت تاب آوری است.آمار ارایه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  مبنی بر ابتلاء  بین 23  تا 25 درصد مردم به یکی از اختلالات روانی خود گویای همین مساله هست. گاهی اوقات ضعف در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های کلان در هر جامعه و یا ضغف مدیریت در شرایط بحران و اضطرار نیز  می تواند زمینه ایی را فراهم کند تا شاهد تاب آو.ری کمتری در جوامع باشیم.آنچه که در  کنار شرایط کلان مهم هست این است که هریک از ما برای فراگیری مهارت تاب آوری اقدام کنیم.گرچه فکر می کنم که  محیط های اجتماعی مثل مدرسه، رسانه ها و ... را نیز درکنار خانواده ها می توانند دراین  زمینه تاثیر گذار باشند تا جامعه ایی تاب آور داشته باشیم.در پایان مجددا تاکید می کنم که تاب آوری مانعی برای مطالبه گری اجتماعی نیست بلکه می تواند موجب شود تا  روش های مناسب تری برای  مطالبه گری انتخاب شود.

 





نوع مطلب : یادداشت ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/14

نظر شما





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/9

وافقت رییس سازمان بهزیستی، این موضوع در جلسه تصویب شد.

کد خبر 13057




نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/9

نشست صمیمی معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور با اعضای انجمن مددکاران اجتماعی ایران و نوزدهمین گفتگوی اجتماعی با تاکید بر مددکاری اجتماعی، در ساختمان ستاد مرکزی سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش  سامانه اطلاع رسانی بهزیستی کشور؛ در این نشست ۵ ساعته که از ساعت ۱۷ تا ۲۲ سه شنبه ۸ بهمن ماه ۹۸ و با حضور دکتر حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی، دکتر محمد عباسی رییس مرکز فن آوری اطلاعات سازمان بهزیستی، دکتر حسن موسوی چلک رئیس و جمعی از اساتید، پیشکسوتان و اعضای انجمن مددکاران اجتماعی ایران برگزار شد، دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بهزیستی خانه اول همه مددکاران اجتماعی است، گفت: اصلاح و بازبینی فرآیندها یکی از کارهای خوب و مورد نیاز ما در حوزه مددکاری اجتماعی است و از آن استقبال می کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه فعالیت های انجام گرفته در حوزه مددکاری و به خصوص گزارش های مطول مددکاری برای ثبت و ضبط در بستر IT و بهره گیری از دانش امروز، باید به شاخص هایی قابل بررسی و آنالیز تبدیل شوند، نیاز به کمی سازی این شاخص ها به شدت احساس می شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور انجمن مددکاری اجتماعی ایران را یک مجموعه صنفی-تخصصی خواند و افزود: ارتباط این انجمن با مجموعه های بین المللی و به روز شدن آن با دانش روز، موجب خرسندی و امیدواری است و سازمان بهزیستی آمادگی خود را برای همکاری با این انجمن و بررسی پیشنهادهایی که برنامه های اقدام و عمل، نقطه آغاز و پایان و همچنین چشم انداز آنها به صورت کاملا مشخص و عینی ترسیم شده باشد، اعلام می کند.

مراکز مثبت زندگی، حلقه واسطه بهزیستی و مردم از جنس مددکاری اجتماعی

دکتر قبادی دانا همچنین خاطر نشان کرد که پسوند اجتماعی که به دنبال مددکاری آمده است، آن را به حوزه اجتماعی سازمان بهزیستی محدود نمی کند، بلکه مددکاران اجتماعی باید در تمامی لایه های بهزیستی(به عنوان سازمانی که برای بهتر زیستن مردم تلاش می کند) اعم از پیشگیری، توانبخشی، مشارکت های مردمی و… حضور داشته باشند و اگر، طوری برنامه ریزی کنیم که از خدمات مددکاری به صورت واقعی در سازمان بهزیستی بهره مند شویم، نه تنها دیگر مددکار بیکار در کشور وجود نخواهد داشت، بلکه ممکن است با کمبود مددکار نیز مواجه شویم.

رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه سخنانش با اشاره به مشکلات عمده دسترسی جامعه هدف به خدمات بهزیستی گفت: نیاز به تشکیل یک حلقه واسطه از جنس مددکاری اجتماعی در درون محلات و با مفهوم اجتماع محور احساس می شد و بر همین اساس، در دو هزار و ۳۰۰ محله مراکزی با عنوان «مثبت زندگی» و توسط بخش خصوصی، تأسیس می شود.

وی افزود: این مراکز، عملکردی شبیه به خانه های بهداشت در محلات دارند که بر پایه مددکاری و تکنولوژی اطلاعات فعالیت می کنند.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین  تفاوت این مراکز با مجتمع های خدمات بهزیستی را در نوع ارائه خدمات آنها دانست و افزود: در مراکز مثبت زندگی خدمات دریافتی الزاما فیزیکی و با مراجعه حضوری ارائه نمی شود. همچنین تمامی خدمات خط اول مراجعه به بهزیستی(شامل ۲۲ نوع فعالیت) در این مراکز ارائه می شود.

دکتر قبادی دانا تشکیل این مراکز را بر اساس توزیع جمعیتی جامعه هدف سازمان عنوان کرد و افزود: بر همین اساس در مناطق حاشیه ای، پر خطر، بافت های فرسوده و مناطق فقیر نشین  این مراکز بیشتر تشکیل خواهد شد و فعالیت های ایستای کارمندی به فعالیت های پویای مددکاری تبدیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: هر یک از این مراکز می توانند تا ۵۰۰ پرونده داشته باشند(که با توجه به میزان آسیب در منطقه این تعداد افزایش می یابد) و یارانه نیز به این پرونده ها تعلق می گیرد. البته باید برای  تمامی این افراد پرونده الکترونیکی تشکیل شود و تمامی افراد دارای معلولیت نیز پرونده ژنتیکی داشته باشند.

پرداخت کامل بدهی های سازمان بهزیستی به کلینیک های مددکاری

دکتر قبادی دانا همچنین از پرداخت کامل بدهی های سازمان بهزیستی به کلینیک های مددکاری خبر داد و افزود: تمامی بدهی های بهزیستی به کلینیک های مددکاری تا پایان دی ماه و به صورت الکترونیک پرداخت شده است.

ارائه پیشنهادهای اعضای انجمن مددکاری ایران به رئیس سازمان بهزیستی

پیشنهاد تشکیل بسیج مددکاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

در  ادامه، برخی از شرکت کنندگان به عنوان نماینده اعضای انجمن مددکاری اجتماعی ایران با ارائه چندین طرح و پیشنهاد به رییس سازمان بهزیستی، درخواست های خود را مطرح کردند.

سفارش پروژه های تحقیقاتی سازمان بهزیستی به اعضای انجمن، ایجاد کانون هم اندیشی در میان متولیان اجتماعی، توجه بیشتر به موضوع خود مراقبتی، خستگی عاطفی، فرسودگی شغلی و همچنین معرفی مددکاری به عنوان شغل سخت و زیان آور، بهره گیری تخصصی از مددکاران در جایگاه های واقعی شغلی و اجتماعی، مراقبت از تصویر ذهنی مردم در خصوص مددکاری اجتماعی و همچنین لزوم گذراندن دوره های کارورزی در مراکز بهزیستی برای دریافت مدرک کارشناسی مدد کاری، از مهمترین خواسته های حاضرین بود.

همچنین پیشنهاد تشکیل یک گروه از مددکاران اجتماعی به عنوان مشاورین رییس سازمان بهزیستی و مداخله آنان در حوزه های سیاست گذاری و تصمیم گیری، تشکیل بسیج مددکاری اجتماعی به عنوان سپر مقاومت در برابر آسیب های اجتماعی، توجه جدی تر به حوزه مددکاری اجتماعی در بیمارستان های بزرگ و … نیز از دیگر پیشنهادات مطرح شده توسط اعضای انجمن مددکاری اجتماعی ایران در این جلسه بود.

 رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در پاسخ به این پیشنهادات گفت: برخی از درخواست ها و پیشنهادهایی که مطرح شد، دغدغه ما نیز هست که به دنبال رفع آن هستیم. اما برای بعضی از درخواست ها به مطالعات تطبیقی، طرح اجرایی و عملیاتی و نقشه راه نیاز داریم که در صورت ارائه آن توسط انجمن به دنبال راهکار اجرایی شدن آن خواهیم رفت.

وی همچنین به جایگاه ویژه مددکاری اجتماعی در کمیسیون های پزشکی و توانبخشی اشاره کرد و افزود: به دنبال اصلاح فرآیندها، از این پس در کمیسیون های پزشکی و توانبخشی که درگاه ورودی افراد دارای معلولیت به بهزیستی هستند و در تمامی سطوح شهرستانی و استانی «مددکار اجتماعی» یکی از اعضای اصلی کمیسیون خواهد بود. همچنین در تمامی کمیته های بهزیستی، توانبخشی و پیشگیری نیز مددکار اجتماعی به عنوان عنصر اصلی در کنار کارشناس موضوعی حضور خواهد داشت.

در این جلسه همچنین دکتر موسوی چلک رییس انجمن مددکاری اجتماعی از دکتر قبادی دانا درخواست کرد که مددکاران اجتماعی در معرفی نقش بهزیستی در برنامه هفتم توسعه کشور، راهکار و برنامه ارائه دهند، که با موافقت رییس سازمان بهزیستی، این موضوع در جلسه تصویب شد.:منبع: سایت سازمان بهزیستی کشور/8 بهمن 98





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/11/9


( کل صفحات : 2 )    1   2   


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic