دغدغه های یک مدد کار اجتماعی
همه روز روزه بودن همه شب طواف کردن....
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ :سید حسن موسوی چلک

به بهانه بلندترین روز سال« دومین جشن روشنا» برگزار می شود.

یکی از حقوق و نیاز های انسان، نیاز به شادی و نشاط است.به همین دلیل نیاکان ما در مناسبت های مختلف فرصت هایی را برای برآورده کردن این نیاز فراهم می کردند.در جامعه کنونی که زندگی فردی و اجتماعی تحت تاثیر شرایط مختلف از جمله: تکنولوژی ها و فناوری های نوین و دیجیتال، تغییر ساختار خانواده از گستره به هسته ایی، توسعه شهر نشینی، تغییر سبک زندگی، کاهش روابط اجتماعی،مشغله های فراوان برای کسب درآمد برای تامین معاش و سرمایه بیشتر، نگرانی ها نسبت به آینده و ...  فزار دارد معمولا کمتر به نیاز « شادی» توجه می شود.تاملی بر آمار های حوزه های سلامت روانی و اجتماعی در کشور و مناسب نبودن شاخص های این حوزه ها خود گویای همین شرایط است.لذا ضروری است در شرایط امروزی متناسب با قوانین و مقررات جاری کشور فرصت هایی برای خلق شادی های گروهی فراهم شود و در این راه انتظار می رود مردم خود پیشگام باشند.

در طی دو دهه اخیر موسسه فرهنگی و هنری پارپیرار با شعار« آری، آری، شادبودن به همین آسانی است» با همکاری نهادها و انجمن های مرتبط برای ایجاد این فرصت ها جشن های مختلفی را در تهران و برای اقوام مختلف برگزار کرده است.یکی از این جشن ها «جشن روشنا» است که به مناسبت فرارسیدن بلندترین روز سال که به انقلاب تابستانی معروف است، برگزار می شود. در این روز خورشید به حداکثر ارتفاع خود در آسمان رسیده و ارتفاع سایه ها نیز به حداقل خود می رسند.این روز از نظر طول شب و روز دقیقا در نقطه مقابل شب یلدا قرار دارد؛ یعنی روز به حداکثر و شب نیز به حداقل می رسد؛ البته روز ابتدای تابستان از روز قبل خود فقط چند ثانیه طولانی تر است ولی می توان آن را نقطه اوج روزهای طولانی دانست و از فردای آن هر روز کمی کوتاهتر و به طول شب اضافه می شود.

دومین «جشن روشنا» به همت موسسه فرهنگی و هنری پارپیرار و با همکاری انجمن نجوم ایران، فرهنسگرای شفق،انجمن های فرهنگی وهنری و سازمان های مردم نهاد اقوام ایرانی روز شنبه مصادف با اول تیرماه  ماه 1398 از ساعت 17 لغایت 20 در محل فرهنگسرای شفق واقع در تهران خیابان یوسف آباد( سید جمال الدین اسدآبادی) خیابان بیست ویکم.بوستان شفق برگزار می شود.از جمله برنامه های این جشن می توان به: اجرای کارگاه های ساخت ساعت خورشیدی،رصد خورشید با تلسکوپ توسط اساتید نجوم ایران، نقالی و شاهنامه خوانی، سرنا نوازی، اجرای برنامه های آیینی، اجرای موسیقی اقوام ایرانی، بازی های محلی، بازار اقوام ایرانی و برنامه های متنوع برای کودکان می باشد. حضور مردم از اقوام مختلف با لباس های محلی این فضا را شادتر می کند.

دکتر سید حسن موسوی چلک

دبیر دومین جشن روشنا

 





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/31

مصاحبه پژوهشی

چرا توجه به مسئولیت اجتماعی در جامعه اهمیت دارد؟

هیچ کجا به اندازه رسانه برای ترویج و توجه دادن بنگاه ها و مردم به موضوع مسئولیت اجتماعی ظرفیت ندارد . توجه داشته باشیم مسئولیت های اجتماعی سازمان ها در قبال مردم باید تبدیل به یک دغدغه در میان مسئولان و مردم شود. آن وقت جامعه سالم تر و در نتیجه سرمایه اجتماعی بالایی خواهیم داشت.

پژوهش خبری صداوسیما:گزارش ها و اظهارات کارشناسان و شواهد عینی در بستر جامعه نشان می دهد که وضع جامعه مان به لحاظ مسئولیت پذیری اجتماعی چه در بعد فردی و چه در بعد سازمان ها و موسسات در شرایط خوبی نیست. امروز می بینیم که سخن از بی تفاوتی اجتماعی و آسیب های ناشی از آن در بخش هایی از جامعه مطرح می شود. توجه بیشتر به مسئولیت اجتماعی و نهادینه کردن آن در اذهان عمومی موضوعی است که نیاز به فرهنگ سازی و تبدیل شدن به دغدغه عمومی دارد تا آثار و برکات آن همچون گذشته در جامعه تسری یابد. و طبعا یکی از مهمترین ارکان گسترش چنین فرهنگی در جامعه رسانه ها هستند و نقش رسانه ملی به لحاظ فراگیری و وظیفه سازمانی اش در این زمینه در ابعاد مختلف قابل توجه است. 
در همین خصوص در مصاحبه با دکتر موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی کشور موضوع مسئولیت اجتماعی و نقش رسانه را در جامعه؛ جویا شدیم. 

 منظور از مسئولیت اجتماعی چیست؟
یکی از موضوعاتی که در تمام عرصه ها می تواند در هر جامعه از جمله کشور ما یک فرصت باشد، موضوع مسئولیت اجتماعی است که ما در قبال جامعه خود و دیگران داریم. از نظر اجتماعی مسئول بودن یعنی آدمها و سازمان‌ها می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. وقتی موضوع مسئولیت اجتماعی مطرح می شود معمولا مسئولیت اجتماعی بنگاه ها و شرکت ها و سازمان ها به ذهن متبادر می شود. مسئولیت اجتماعی سازمانی یعنی مجموعه وظایف و تعهداتی که یک سازمان باید در حفظ و کمک به جامعه انجام دهد و از سود حاصل از فعالیت های خود در حوزه های اجتماعی و فرهنگی برای مردم و کارکنانشان هزینه کند. و این یعنی برخورداری از نگرشی مسئولانه و فراتر رفتن از حداقل الزامات قانونی و پایبند بودن به اصول درستی که برای تمام کسب‌ وکارها (با هر اندازه‌ای) قابل اجراست. تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند. اما تقلیل دادن مسئولیت اجتماعی فقط به بنگاه ها نشان دهنده این است که ما این مفهوم و ظرفیت های آن را نشناخته یا کمتر شناخته ایم.


چرا توجه به مسئولیت اجتماعی در جامعه  اهمیت دارد؟

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.

پژوهش خبری// فریفته هدایتی/29 خرداد 98






نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/31
برای ترویج روابط انسانی به خلق شادی گروهی نیاز است

بندرعباس-ایرنا- رئیس انجمن مددکاری ایران گفت: یکی از مؤلفه‌های روابط انسانی سالم در هر جامعه‌ای، مَحبت کردن و نیکوکاری می‌باشد که برای ترویج این روابط به خلق شادی گروهی نیاز است.

سید حسن موسوی چلک روز چهارشنبه در همایش گرامیداشت مددکاری اجتماعی در بندرعباس افزود: محبت یکی از ارکان اخلاق اجتماعی در روابط به شمار می‌رود و اگر در جامعه‌ای رابطه انسانی نباشد، سلامت روانی افراد به خطر می‌افتد.

وی بیان داشت: امروزه شاهد هستیم افراد، محبت را در فضای مجازی مطالبه می‌کنند در صورتی که در این فضای غیر واقعی روابط انسانی وجود ندارد.

عضو هییت مدیره در منطقه آسیا و اقیانوسیه و کمیسر اخلاق فدراسیون بین‌المللی مددکاران جهان عنوان کرد: بزرگ‌تر شدن نهادهای اجتماعی نشانه بی‌تفاوتی به اجتماع است و راه نجات از گرفتاری‌های قضائی، ترویج محبت در بین مردم است.

موسوی چلک با اشاره به اینکه شادی حق همه مردم است گفت: امروز جامعه با نشاط نیست و اگر نتوانیم شادی را از راه مشروع ایجاد کنیم، ناخودآگاه از راه غیر مشروع وارد خواهد شد.

وی تصریح کرد: جامعه با مصرف مشروبات الکلی، اعتیاد، سلامت روانی و خشونت‌ها مواجه شده است اما نباید فراموش کنیم که دین اسلام دین شاداب و انسان محور است.

این مقام مسؤول خاطر نشان کرد: اینقدر درگیر فرداها شدیم که امروز خود را فراموش کرده‌ایم و طبق آمارهای بدست آمده از ۳۰ مؤلفه فشار روانی بر مردم، ۶ مورد مربوط به نگرانی است و در جامعه‌ای که نگرانی وجود داشته باشد خوی انسانی کم‌رنگ می‌شود.

رئیس انجمن مددکاری ایران بیان کرد: در تحقیقاتی که صورت گرفته، میانگین صحبت کردن افراد با یکدیگر در کشور ۱۵ دقیقه می‌باشد که در ایفای نقش‌های اجتماعی تأثیرگذار است.

موسوی یادآور شد: گسترش تکنولوژی و تغییر سبک زندگی در جامعه نشان دهند ایجاد تنهایی اجتماعی و جایگزین با هم بودن است.

وی تصریح کرد: آنچه امنیت اجتماعی پایدار را در هر جامعه‌ای ایجاد می‌کند، نهادینه کردن رویکرد اجتماعی و نیروی انسانی سالم و با نشاط است.

آموزش مددکاران باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

مدیرکل بهزیستی هرمزگان در این همایش گفت: این اداره فعالیت‌های خود را بر پایه مؤسسات و فعالان اجتماعی انجام می‌دهد و آموزش مددکاران باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

غلامحسین رنجبر افزود: ۳۶۰ کارشناس مددکاری از دانشگاه علمی کاربردی بهزیستی استان فارغ التحصیل شدند که این نشانه پیشرفت برای کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است.

وی اظهار داشت: توجه علمی به مشکلات اجتماعی در جامعه، نیازمند مشارکت خیرین برای ایجاد اشتغال و تخصصی‌تر شدن فعالیت مددکاران می‌باشد.

در عصر دیجیتال، ارتباطات انسان‌ها مجازی و رسانه‌ای شده است

عضو هیأت علمی و مسؤول دفتر انجمن جامعه شناسی در دانشگاه هرمزگان نیز اظهار داشت: امروزه با قرار گرفتن در عصر دیجیتال، بسیاری از ارتباطات انسان‌ها مجازی و رسانه‌ای شده است.

یاسر رستگار خاطر نشان کرد: در جامعه پست مدرن روابط بین زوج‌های جوان ناپایدار شده و برخی از جوانان نیز به ازدواج‌های سفید روی آورده‌اند.

وی یکی از ویژگی‌های دنیای مجازی را ناپایداری رابطه‌ها دانست و عنوان کرد: پدیده نوظهور فست فودی شدن ارتباط‌ها باعث سرد شدن زندگی‌های خانوادگی شده و نه تنها باعث آسیب به بنیان خانواده‌ها می‌شود بلکه زندگی‌های مشترک را کوتاه‌تر کرده است.

این جامعه شناس در دانشگاه هرمزگان بیان کرد: بسیاری از تنش‌های اجتماعی در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد و با آموزش‌های مهارتی به افراد می‌توان از بروز آسیب جلوگیری کرد.

رستگار ادامه داد: در شهرهای پیشرفته‌ای که انسان در خدمت اتومبیل قرار می‌گیرد و توسعه شهری بیشتر از توسعه انسانی باشد، انسان‌ها با یکدیگر غریبه می‌شوند.

آسیب‌های اجتماعی مشکل پنهان جامعه هستند

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس یادآور شد: باید به پیشگیری مشکلات جامعه شهری توجه بیشتری شود، در غیر این صورت با سیل پنهان آسیب‌های اجتماعی روبرو خواهیم شد.

آبتین امیری با اشاره به اینکه حمایت از سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشد اضافه کرد: باید برای داشتن شهری با نشاط تلاش کرد تا به عنوان خانه دوم مردم قرار گیرد و تحقق آن نیازمند هماهنگی دستگاه‌های اجتماعی با مدیریت شهری است.

پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش مشکلات اجتماعی شده است

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در همایش مددکاری اجتماعی با موضوع اهمیت روابط انسانی گفت: سادگی زندگی در گذشته مسائل اجتماعی کمتری را به همراه داشت و اکنون پیشرفت تکنولوژی باعث افزایش این مشکلات شده است.

عباس میرزاد افزود: مشکلات معیشتی باعث افزایش اختلافات خانوادگی بین زن و شوهرها شده که با پنهان کردن و مشورت نگرفتن از مشاوران متخصص برای حل تنش‌ها، منجر به بروز طلاق می‌شود.

در پایان همایش گرامیداشت مددکاری اجتماعی، به ۴۳ نفر از مدیران ارگان‌های مرتبط و مددکاران اجتماعی فعال در دستگاه‌های دولتی و مؤسسات غیر دولتی لوح تقدیر اهدا شد.

‏‬ ۶۰۴۸/‏۹۹۴۴/ایرنا:29 خرداد 1398





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/31
مدارس نیازمند برنامه ای ویژه برای ارتقای سلامت اجتماعی هستند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با تاکید بر لزوم اجرای برنامه ای ویژه برای ارتقای سلامت اجتماعی در مدارس گفت: یکی از انتظارات از آموزش و پرورش این است که بتواند جوانان و نوجوانان را متناسب با نیاز امروز و فردای جامعه تربیت کند.

سیدحسن موسوی چلک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبیعی است که برای تحقق این امر در کنار آموزش های رسمی باید به تربیت اجتماعی و روانی نیز توجه شود.
وی اضافه کرد: یکی از نیازهای جامعه امروز موضوع سلامت روانی و اجتماعی است؛ آمارهای موجود کشور نشان می دهد که سلامت روانی و اجتماعی یک دغدغه جدی است.
موسوی خاطرنشان کرد: به طورمثال طبق آمار وزارت بهداشت ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم دارای یکی از انواع اختلالات روان هستند و از سوی دیگر آمار خشونت و پرونده های مرتبط با آن قابل توجه است.
عضو هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی گفت: آموزش و پرورش باید نسلی تربیت کند که از لحاظ سلامت روانی و اجتماعی در شرایط خوبی باشند.
موسوی چلک با اشاره به تخصص جامعه شناسی سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: این نخستین بار است که متخصص حوزه اجتماعی در راس آموزش و پرورش قرار می گیرد؛ بنابراین انتظار می رود او سیاست هایی برای نهادینه کردن سلامت اجتماعی و روانی در آموزش و پرورش مشخص کند.
وی اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که آموزش و پرورش برای رواج سلامت روانی و اجتماعی، برنامه هایی داشته باشد؛ این نهاد، گروه های هدف مانند دانش آموزان، خانواده ها و اولیای مدارس را در دسترس دارد و می تواند از این ظرفیت ها برای ارتقای سلامت استفاده کند.
چلک تاکید کرد: ارزیابی انجمن مددکاری اجتماعی از عملکرد وزیر آموزش و پرورش بر مبنای اقدامات در حوزه اجتماعی خواهد بود و انتظار می رود با استفاده از خرد جمعی و ظرفیت های موجود، برنامه متفاوتی را در حوزه سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان طرح ریزی کند.
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: این مطالبه در راستای نیازهای جامعه است و با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی در کشور، موضوعی جدی به شمار می رود و مقامات بلندپایه و رهبر معظم انقلاب در این حوزه ورود کرده اند، آموزش و پرورش نیز باید برنامه ویژه تری در این زمینه داشته باشد.





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/24

آموزش و پرورش شادی‌گریز نباشد

دیدگاه
آموزش و پرورش شادی‌گریز نباشد


سیدحسن موسوی چلک/ رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران
یکی از نگرانی‌های جامعه ما افزایش خشونت‌ها، آمار بالای افراد مبتلا به اختلال روانی (طبق آمار ارائه‌شده توسط مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بین 23 تا 25درصد از افراد دچار اختلال روانی هستند)، افسردگی و بالا نبودن شاخص شادابی و نشاط اجتماعی است. به‌گونه‌ای که وزیر بهداشت فعلی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد: «شادش کنید!» این موضوع بعد از رسانه‌ای شدن ماجرای رقص در مدارس با آهنگ ساسی مانکن (آقامون جنتلمنه) مورد توجه قرار گرفته است. این موضوعات از آنجا نگران‌کننده می‌شود که نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم در تقویت هویت فرهنگی‌مان عملکرد قابل‌قبولی داشته باشیم. اگر در این زمینه عملکردها قابل پذیرش بود مقام معظم رهبری از ناتوی فرهنگی (جنگ نرم) یاد نمی‌کردند. این عبارت خود گویای نگرانی جدی ایشان از تأثیرات فرهنگی بیگانگان بر جامعه است. بدون شک از مهم‌ترین محیط‌های اجتماعی که می‌تواند در ترویج فرهنگ شادمانه در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و با هدف تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی افراد تأثیرات قابل توجهی داشته باشد، مدارس هستند. در مدارس شاد، خشونت کمتر مشاهده می‌شود، روابط میان دانش‌آموزان صمیمی‌تر خواهد بود، احساس تعلق بیشتر خواهد شد و همکاری‌ها افزایش پیدا می‌کند. لذا در چنین محیط‌هایی افرادی تربیت می‌شوند که شادابی و نشاط اجتماعی ازجمله ویژگی‌های بارز آنها خواهد بود. به همین‌خاطر از سرپرست  جدید آموزش و پرورش که خود دانش‌آموخته جامعه‌شناسی است و تجربه زیسته خوبی هم در حوزه اجتماعی ازجمله آموزش و پروش دارد، انتظار می‌رود برای داشتن مدارس بانشاط در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور با شجاعت برنامه‌ریزی کند.

برای داشتن مدارس بانشاط چند گروه نقش دارند؛ سیاستگذاران کلان نظام آموزشی کشور، مدیریت‌های میانی و اجرایی به‌ویژه مدیران مدارس و همکاران‌شان و دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان. لذا باید از همه این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده شود، شادی‌های گروهی خلق شود، از ظرفیت‌های فرهنگی شامل ظرفیت‌های مذهبی، ملی و قومی (در چارچوب هویت ملی (اسلامی- ایرانی)) استفاده شود. زیبایی‌شناسی پوشش کارکنان و دانش‌آموزان و فضای کالبدی مدارس، تنوع برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی و آموزش سبک شادمانه (بهتر زیستن) زیستن در مدارس می‌تواند از اولویت‌های نظام آموزشی کشور باشد که غفلت از این موضوع می‌تواند مشکلات جدی را در آینده برای جامعه ایجاد کند. مشکلاتی که جبران آنها گاهی اوقات امکان‌پذیر نخواهد بود. با وجود این منصفانه نیست که همه فضای ناشاد را به آموزش و پرورش ربط دهیم، چون مولفه‌های دیگر ازجمله اقتصاد، فضای سیاسی و... هم بسیار مهم هستند و حتی برخی از مشکلات آموزش و پرورش و دانش‌آموزان در حوزه خشونت و شادی‌گریزی به خارج از مدارس ارتباط دارد اما اینها دلیل نمی‌شود که آموزش و پرورش دست روی دست بگذارد و تحت‌تأثیر فشارهایی بیرونی محدودیت‌هایی هم برای ایجاد فضای شادی و گروهی ایجاد کند.

منبع: روزنامه همشهری/22 خرداد 98





نوع مطلب : یادداشت ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/23

وقت زنگ علوم اجتماعی

 آموزش و پرورش یكی از مورد وثوق‌ترین نهاد‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود كه می‌تواند بستر مناسبی برای تربیت نسلی سالم، خلاق، شاداب، با‌نشاط و مسؤولیت‌پذیر باشد. به همین دلیل یكی از انتظاراتی كه از آموزش و پرورش می‌رود، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی متناسب با نیازها و مشكلات جامعه و توجه به آینده‌نگری اجتماعی است. با توجه به شرایط فعلی كشور و نگرانی‌هایی كه نسبت به آینده وجود دارد، موضوع آسیب‌های اجتماعی است كه هم در سیاست‌های كلی نظام در حوزه آموزش و پرورش و هم در سند مربوط به این مهم توجه شده و آموزش و پرورش باید در این حوزه اقداماتی انجام دهد؛ ضمن این كه دسترسی به سه گروه مهم شامل دانش‌آموزان (بیش از 
12
میلیون نفر)، اولیای دانش‌آموزان و اولیای مدارس این محیط اجتماعی را به نسبت سایر محیط‌های اجتماعی خاص‌تر كرده است. ارتباط 12 ساله كودكان، نوجوانان و جوانان با مدارس یك فرصت بسیار ارزشمندی است تا آموزش و پرورش را بهترین بستر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتمای تبدیل كند
دانش‌آموخته بودن حوزه علوم اجتماعی وزیر پیشنهادی این وزارتخانه مهم، این انتظار را مضاعف می‌كند. توجه به این نكته كمك می‌كند تا در این محیط اجتماعی علاوه بر افزایش محفوظات دانش‌آموزان، سواد اجتماعی آنان نیز كه لازمه زندگی اجتماعی است، افزایش پیدا كند و شاخص‌های سلامت روانی و اجتماعی در جامعه بالا برود. فراموش نشود كه غفلت از ابعاد اجتماعی در مدارس خسارات جبران‌ناپذیری دارد كه از دست دادن نیروی انسانی به عنوان یكی از مهم‌ترین سرمایه‌ها در كنار سرمایه اجتماعی برای توسعه كشور قلمداد می‌شود.Image result for ‫موسوی چلک‬‎
آسیب‌شناسی برنامه‌های قبلی و تدوین برنامه‌های جدید مبتنی بر شواهد بومی و به‌صورت استانی و منطقه‌ای (متناسب با نیاز‌ها، شرایط فرهنگی، اولویت آسیب‌های اجتماعی، عوامل خطر و محافظ) ‌باید در دستور كار وزیر جدید قرار گیرد. گرچه در سال‌های اخیر به نسبت قبل، توجه به این موضوع پررنگ‌تر شده است، ولی به نسبت اهمیت موضوع، وظایف قانونی و ظرفیت‌هایی كه در این وزارتخانه وجود دارد، این فعالیت‌ها ‌باید دارای ویژگی‌های فراگیری همچون جامعیت داشتن، كفایت داشتن، پایدار بودن و اثر‌بخش باشد كه در حال حاضر این‌گونه نیست. در نهایت این كه بستر را برای حضور انجمن‌ها و سازمان‌های غیر‌دولتی در مدارس در این زمینه فراهم كند.

منبع: روزنامه جام جم/22 خرداد 98

 





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/23

چند توصیه‌ به سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش

موسوی چلك

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی همزمان با انتخاب سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت گسترش نگاه اجتماعی در این وزارت خانه تاکید کرد و گفت: استقرار مددکاران اجتماعی در مدارس به نهادینه کردن رویکرد اجتماعی در آنها کمک می‌کند.

سید حسن موسوی چلک در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها در هر کشوری وزارت آموزش و پرورش است، گفت: آینده هر کشوری به تربیت نسلی خلاق، با نشاط، قانونمند، پویا، با نشاط و جامعه پذیر وابسته است.

وی با اشاره به اینکه هیچ وزارت خانه‌ای به اندازه آموزش و پرورش این ظرفیت را ندارد که سه گروه اولیای مدرسه، اولیای خانه و دانش آموزان را کنار هم دیگر جمع کند، اظهار کرد: در کنار تلاش‌ها و پیگیری‌های آقای بطحائی، امروز فرصت حضور سید جواد حسینی به عنوان فردی دانش آموخته حوزه اجتماعی در وزارت آموزش و پرورش فراهم شده است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه جریان یافتن تفکر اجتماعی در وزارت آموزش و پرورش بر ارتقای جایگاه سلامت اجتماعی در جامعه مؤثر است، تصریح کرد: تفکر اجتماعی باید در تمام اجزای آموزش و پرورش نهادینه شود. سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش از جنس دانش اجتماعی است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که آموزش و پرورش بستری برای ارتقای سلامت اجتماعی باشد. با این رویکرد نه تنها آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌شود بلکه امنیت اجتماعی نیز با تربیت چنین نسلی تضمین خواهد شد.

موسوی چلک با اشاره به اینکه آینده هر کشوری در دستان نسلی است که امروز تربیت می‌شود، ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از مورد وثوق‌ترین نهادها و به مثابه سرمایه اجتماعی در کشور است، به همین دلیل انتظار داریم با تحول اتفاق افتاده در این وزارت خانه رویکرد اجتماعی در آن بیش از گذشته تقویت شده و افرادی در این نهاد تربیت شوند که سواد اجتماعی، اندیشه درست زندگی کردن و مهارت‌های زندگی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی دو عامل اصلی توسعه هر کشوری هستند، ادامه داد: باید به ابعاد و مشکلات مختلف این نهاد توجه ویژه‌ای داشت و ضمن توجه به مشکلات معیشتی معلمان نباید فراموش کرد که تکلیف این مطالبات باید از سوی حاکمیت مشخص شود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به اینکه انتخاب اول نخبگان کشور باید اشتغال در آموزش و پرورش باشد، توضیح داد: حفظ شأن این نهاد مانند تضمین ثبات در کشور است. مسائل معلمان اهمیت کمتری از مسائل نظامی و حفظ امنیت کشور ندارد.

موسوی چلک درباره اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در دوره پیش رو نیز گفت: ارزیابی اقدامات مورد نیاز اجتماعی در وزارت خانه، تدوین برنامه اجتماعی برای آموزش و پرورش با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش برای ارتقای سلامت اجتماعی در کنار بومی‌سازی و بازنگری دروس باید از جمله اولویت‌های پیش روی این وزارت خانه باشد. همچنین بهره‌گیری از شرکای اجتماعی و توجه به مطالبات معلمان و افزایش رضایت شغلی آنها نباید فراموش شود.

وی در ادامه به سرپرست جدید این وزارت خانه پیشنهاد داد تا از ظرفیت مددکاران اجتماعی در فضای مدارس استفاده شود و گفت: استقرار مددکار اجتماعی در مدارس برای تقویت رویکردهای اجتماعی در این فضا از نان شب هم واجب‌تر است.

انتهای پیام/ایسنا/اجتماعی/خانواده/23 خرداد 98





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/23

   ·          گزارش ایرنا از خشونت کلامی علیه زنان:

عمه، مادر و خواهر، مثلث فحش‌های جنسیتی در دعواهای امروزی

تهران-ایرنا-کوچک‌ترین تصادفی در خیابان کافی است تا شنونده ناسزاهایی باشید که رنگ و بوی مونث به خود گرفته و مادر، خواهر و عمه از همه جا بی خبر را مخاطب قرار داده است؛ کلماتی که به منظور دشنام و تخریب شخص مقابل استفاده می‌شوند اما نوک پیکان آن همواره کالبد زنان را مورد هدف قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه زنان و خانواده، صدای ترمز خودرو و برخورد آن با جسمی دیگر خلوت خانه را به هم می‌زند و من کنجکاو را به کنار پنجره می‌کشاند. شاهدم که دو مرد راننده، عنان زبان را از دست داده و در سودای چیرگی قاطع ولو مقطعی، مرزهای هنجاری کلامی را درنوردیده و در جهت تخطئه یکدیگر، فحش‌های ناموسی به زبان می‌آورند.

فحش‌هایی زنانه که از دهان مردان خارج می‌شود و به نوعی خشونت کلامی جنسی علیه زنان، مادران و خواهرانی است که نه تنها در صحنه حادثه حضور ندارند بلکه هیچ دلیلی برای مخاطب قرار گرفتن هم ندارند.

از این دست خشونت‌ها را می‌توان در میادین ورزشی آنجا که توپی به دروازه نمی‌رسد و عنان زبان بازیکن را می‌گیرد هم شاهد بود یا در کوچه و خیابان وقتی توپی به پنجره‌ای برخورد می‌کند و دو همسایه را به جان هم می‌اندازد؛ غافل از اینکه بچه‌ها شنونده و گیرنده این فحاشی‌ها و فرودست دانستن زنان در ناسزاها هستند.

·         افزایش شدت خشونت فیزیکی در فحاشی‌های ناموسی

با ورق زدن صفحه حوادث روزنامه و مروری بر فضای مجازی، به نزاع‌های منتج شده به قتل و جنایت برمی خوریم که نقطه مشترک دلیل جرم از زبان مجرم، فحش‌های ناموسی رد و بدل شده در هنگام دعوا است؛ ناسزاهایی که چشم شنونده را بر عاقبت کار می‌بندد و دست به کاری که نباید بزند می‌زند.

سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی، درباره این موضوع که چرا دشنام‌های با مضامین جنسی همواره متوجه خویشاوندان مونث فردی است که مورد توهین قرار می‌گیرد، به خبرنگار ایرنا گفت: از دو زاویه می‌توان به این مساله نگاه کرد، نخست اینکه در فرهنگ ما اینگونه جا افتاده است که جنس زن ناموس و مایملک خوانده می‌شود پس به عنوان حربه‌ای برای عصبانی کردن طرف مقابل بکار برده می‌شود. غافل از اینکه با این عمل نوعی خشونت علیه زنان جامعه شکل می‌گیرد، افرادی که محلی از اعراب در جدال و دعواها ندارند.

وی افزود: بنابه قانون نانوشته در فرهنگ ایرانی، وقتی یک چیزی ناموسی می‌شود دیگر به حد اعلای تعصب می‌رسد. همین فضای حاکم، یکی از دلایلی است که افراد در دعواها و فحش‌هایی که می‌دهند معمولاً گروه‌های مونث را مخاطب قرار می‌دهند. شاید به همین دلیل است، دشنام‌های جنسی که جایگاه پدر و برادر را مورد آماج قرار می‌دهند، کمیاب و یا حتی نایاب هستند.عمه، مادر و خواهر، مثلث فحش‌های جنسیتی در دعواهای امروزی

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی خاطرنشان کرد: دیگر اینکه این نوع فحاشی‌های جنسیتی که بر زبان جاری می‌شود به این دلیل که فرد مقابل را آزار می‌دهد و احساسات او را برمی انگیزاند، نه تنها خشونت کلامی محسوب می‌شود بلکه از جهات و زوایای مختلف، آثار سویی بر روی فرد بر جای می‌گذارد که گاهی مواقع عوارض این خشونت‌ها حتی می‌تواند به سمت خشونت‌های فیزیکی و قتل و جراحت برسد.

منبع: ایرنا/20 خرداد 98/جامعه/زنان وخانواده خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳

کد خبر 83339621

 

 





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/21

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به همشهری می‌گوید

امنیت شغلی و اقتصادی دغدغه اصلی جوانان است.

وزیر کشور از ساخت خانه‌های 35 تا 40متری برای دانشجویان متاهل ارشد و دکتری خبر داد

جوانان

 

مهدیه تقوی راد ـ خبرنگار

Image result for ‫موسوی چلک مددکاری‬‎
اسفند‌ماه سال گذشته بود که ذوالفقار یزدان مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان از وجود 40سرای متاهلی ملکی، مخصوص دانشجویان در کل کشور خبر داد و گفت: این سراها در کل یک هزار و 548نفر ظرفیت دارند که یک درصد از کل ظرفیت دانشجویی را به‌خود اختصاص داده‌اند. همین کمبودها باعث شد مسئله خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی روز گذشته در یکصد و هجدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این جلسه از پیشنهادی سخن گفت که براساس آن دانشجویان فوق لیسانس و دکتری در زمان تحصیل اگر متاهل شوند، می‌توانند از واحدهای 35 تا 40متری که دانشگاه در اختیارشان قرار می‌دهد به‌مدت 4سال استفاده کنند. آن‌طور که رحمانی فضلی می‌گوید: برخی دانشگاه‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند تا زمین را در اختیار آنان قرار دهند و وزارت راه و شهرسازی قبول کرده است تا کمک‌هایی را در این خصوص برای ساخت انجام دهد. در جلسه شورای اجتماعی کشور عنوان شد تا جلسات مستقلی با دستگاه‌های متولی این مسئله و خیرین برگزار شود تا درصورت امکان در سال اول حدود یک هزار واحد مسکونی برای دانشجویان در کل کشور ساخته شود. به گزارش روابط عمومی وزارت کشور، وزیر با بیان این مسئله گفت: ساخت این واحدهای مسکونی انگیزه خوبی خواهد شد تا دانشجویان در دوره فوق لیسانس و دکتری ازدواج کنند چرا که یکی از مشکلات ازدواج جوانان تهیه مسکن است.


شغل ثابت، مهم‌ترین نیاز دانشجویان است

تامین خانه‌های 35 تا 40متری برای دانشجویان چقدر می‌تواند انگیزه برای ازدواج دانشجویان باشد؟ رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به این‌که قبل از بررسی این پیشنهاد باید به وضعیت ازدواج در کشورمان نگاهی داشته باشیم، گفت: نسبت ازدواج در سال96 نسبت به سال قبل از آن تقریبا 13درصد رشد منفی داشته و همین روند در سال97 به نسبت سال96 نیز تکرار شده؛ با این تفاوت که روند ثبت ازدواج دائم در سال97 نسبت به سال قبل از خود، 10درصد کمتر بوده است.

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: نگاه به این آمارها نشان می‌دهد که همه آن‌چه در قالب سیاست‌های تسهیل ازدواج، جمعیت و خانواده و... تدوین شده نتوانسته کمک قابل‌توجهی به این مسئله داشته باشد و روند ازدواج دائم در کشورمان رو به رشد نبوده است.


وی ادامه داد: ‌مسئولان باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که جوانان تشویق به ازدواج شوند، ساخت مسکن‌های دانشجویی هم می‌تواند فرصتی برای دانشجویان متاهل باشد که در زمان تحصیل بتوانند با فراغ بال بیشتری ادامه تحصیل دهند.


موسوی چلک تأکید کرد: مسئله اصلی اینجاست که ما چه تعداد دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری داریم که همزمان با تحصیل‌شان در این مقاطع ازدواج می‌کنند و نیاز به خوابگاه دانشجویی دارند. این افراد تعدادشان آن‌قدر زیاد نیست که بتوانند روی روند منفی ازدواج در کشور تأثیر مثبتی بگذارند؛ با این حال فقط می‌تواند فرصت مناسبی برای دانشجویان متاهل باشد که دغدغه تامین هزینه‌های زندگی در بخش مسکن برایشان کمتر شود.


به‌گفته او، مسئله مسکن، دغدغه اصلی ازدواج دانشجویان نیست، ‌آن‌چه برای دانشجویان مهم تلقی می‌شود داشتن شغل و ثبات شغلی و داشتن یک درآمد پایدار در زندگی است. نگرانی‌هایی که به‌مراتب مهم‌تر از تهیه مسکن برای این افراد است.

موسوی چلک با اشاره به این‌که واگذاری خوابگاه قبلا هم به برخی دانشجویان متاهل انجام می‌شد، ادامه داد: پایین آمدن فراوانی ازدواج در کشور دلایل متعددی دارد که بخش عمده آن به مسائل اقتصادی و امنیتی که در آینده برای امرار معاش وجود دارد، بر می‌گردد و همین مسائل باعث فرار دانشجویان از مسئولیت‌پذیری زندگی مشترک می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری/13 خرداد 98






نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/19
به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست
به غنیمت شمر ای دوست دم عیسی صبح
تا دل مرده مگر زنده کنی کاین دم ازوست
نه فلک راست مسلم نه ملک را حاصل
آنچه در سر سویدای بنی آدم ازوست
به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقیست
به ارادت ببرم درد که درمان هم ازوست
زخم خونینم اگر به نشود به باشد
خنک آن زخم که هر لحظه مرا مرهم ازوست
غم و شادی بر عارف چه تفاوت دارد
ساقیا باده بده شادی آن کاین غم ازوست
پادشاهی و گدایی بر ما یکسانست
که برین در همه را پشت عبادت خم ازوست
سعدیا گر بکند سیل فنا خانه دل
دل قوی دار که بنیاد بقا محکم ازوست
سعدی شیرازی




نوع مطلب : شعر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/18
عکس نوشته عید فطر ۹۸ + عکس و متن ادبی تبریک عید فطر



نوع مطلب : دل نوشته ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/18
کد خبر: ۲۴۳۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مصاحبه پژوهشی:

نقش آموزش همگانی درمدیریت بلایای طبیعی

ایران یکی از کشورهای حادثه خیز در حوزه بلایای طبیعی در دنیاست. طبیعتاً در کشوری با این شرایط، سیاستگزاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید متناسب با این نیاز باشد چرا که کشور و مردم در حوزه بلایای طبیعی در طول سالیان سال، هزینه‌های زیادی را پرداخت می­ کند.

نقش آموزش همگانی درمدیریت بلایای طبیعیپژوهش خبری صدا وسیما: ایران یکی از کشورهای حادثه خیز در حوزه بلایای طبیعی در دنیاست. طبیعتاً در کشوری با این شرایط، سیاستگزاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید متناسب با این نیاز باشد چرا که کشور و مردم در حوزه بلایای طبیعی در طول سالیان سال، هزینه‌های زیادی را پرداخت می­ کند. بخشی از این هزینه‌ها بدون شک هزینه‌های انسانی است که غیرقابل جبران هم است. جبران ناپذیر بودن هزینه‌های انسانی، و عوارض ناشی از وقوع بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان و غیره...... عوارض ماندگار خواهند داشت حتی اگر ما در حوزه کالبدی و بازسازی حوزه‌هایی که تخریب شده‌اند، بهترین تلاش‌ها را انجام بدهیم آنچه که نیاز است تمرکز ما باید روی آموزش فراگیر همگانی باشد که مربوط به مدیریت بحران است و در قانون تشکیل مدیریت بحران[1] هم به این موضوع اشاره شده­است. در این رابطه مصاحبه ­ای با رئیس سازمان مددکار اجتماعی؛ دکتر سید حسن موسوی چلک انجام شده است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد.[2] 

اهمیت آموزش فراگیر

آمادگی عمومی در برابر حوادث و بلایا دو فایده مهم دارد: اول اینکه موجب کاهش ترس و اضطراب و نیز کاهش خسارات ناشی از سوانح می‌شود. جامعه، خانواده و شهروندان باید بدانند که به هنگام وقوع آتش‌سوزی چه باید بکنند و به هنگام وقوع طوفان، زلزله یا سیل به کجا پناه ببرند. مردم باید آماده باشند تا به هنگام ضرورت خانه‌های خود را ترک کنند و در پناهگاه‌های عمومی استقرار یابند. در چنین اوضاعی شهروندان باید بدانند که چگونه نیاز‌های اولیه پزشکی خود را تأمین کنند. دوم اینکه مردم با انجام اقداماتی می‌توانند دامنه خسارات ناشی از سوانح را کاهش داده (ازجمله ساخت سیل‌بند، ارتفاع‌دادن به خانه‌های مسکونی یا جا‌به‌جایی محل سکونت از مسیر خطر و محکم‌کردن وسایلی که در جریان زمین‌لرزه احتمال سقوط آن‌ها می‌رود) یا به طورکلی خود را از گزند خطر دور نگه دارند. باید گفت که حوادث و بلایا سالیانه جان صد‌ها هزار نفر را می‌گیرند. هر یک از حوادث و بلایا برای شهروندان و امکانات جامعه می‌تواند عواقب طولانی مدتی به همراه داشته باشد. اگر در جامعه حادثه یا بلایی روی بدهد، دولت و سازمان‌های امدادرسان اقدام به ارایه کمک خواهند کرد، اما شهروندان نیز باید آماده باشند. امدادرسانان بلافاصله در محل وقوع سانحه حضور پیدا نخواهند کرد و گاهی ممکن است در جایی دیگر سرگرم امدادرسانی باشند.[3]

نقش آموزش همگانی درمدیریت بلایای طبیعی

متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است

پژوهش خبری // مریم عابدی

 





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/11

ساماندهی کودکان کار باید ریشه ای حل شود

Image result for ‫موسوی چلک‬‎


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز با اشاره به اینکه موضوع کودکان خیابانی از اواخر سال ۷۷مطرح شده است، گفت: ماده ۷۹تا ۸۵قانون کار مربوط به کودکان کار است و براساس ماده ۷۹ ، کار کودکان تا ۱۵سالگی ممنوع اعلام شده است

سیدحسن موسوی چلک گفت: در ماده۸۰ این قانون بچه های ۱۵تا ۱۸سال کارگر نوجوان قلمداد شده؛ یعنی براساس این ماده قانونی کار افراد ۱۵تا ۱۸ساله به رسمیت شناخته شده است به شرطی که با شرایطی که در ماده۷۵ این قانون به آن اشاره شده (انجام کارهای خطرناک، سخت و زیان آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی)، منافاتی نداشته باشد

وی با اشاره به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۸۱گفت: براساس این قانون هرگونه استثمار و بهره کشی از کودکان ممنوع بوده و براساس آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب سال۸۴ هیات دولت نیز افراد زیر ۱۸سالی که در خیابان کار یا زندگی می کنند مشمول حمایت از این آیین نامه شده اند که۱۳ سازمان در اجرایی شدن این آیین نامه مسئولیت دارند


موسوی چلک با اشاره به تجارب گذشته اجرای طرح های ضربتی و جمع آوری در حوزه کودکان کار و خیابان و متکدیان گفت: با توجه به این تجربه ها این اقدام نیز محکوم به شکست است. من به عنوان مددکار اجتماعی اعتقادی به جمع آوری کودکان کار و خیابان ندارم و معتقدم که ابتدا باید سیستم جذب و شناسایی را داشته باشیم و بعد اقدام به ساماندهی این بچه ها کنیم


رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه نخستین مرکز کودکان خیابانی در سال۷۸راه اندازی شده است، گفت: هر زمان مسئله جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان مطرح شد به ظاهر اگرچه این بچه ها دیگر در خیابان ها و معابر مشاهده نشدند اما این مسئله به معنی کار نکردن آنها نبود؛ چراکه با شروع طرح ساماندهی، این بچه ها جذب کارگاه های زیرزمینی می شوند


موسوی چلک ادامه داد: اگر طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان نتیجه موفقی داشت، امروز نباید شاهد حضور این بچه ها در معابر بودیم. کشور هند بیشترین تعداد کودکان کار وخیابانی را دارد اما برنامه ریزی آنها اینگونه بوده که ساعت حضور بچه ها در خیابان کم شود و در کنار آن خدمات بهداشتی، درمانی، مراقبتی، سواد آموزی و مهارت زندگی به بچه ها ارائه شود


آنچه در کشور ما در رابطه با این مسئله مهم است اینکه آیین نامه ای که در این رابطه وجود دارد اگر درست اجرا شود نیاز به بازنگری ندارد اما چون درست اجرا نشده، نقاط ضعف و قوت آن شناسایی نشده است. به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران شرایط اقتصادی کشور نامساعد است و همین مسئله فقر باعث تولید کودکان کار و خیابان می شود، با این وضعیت نامناسب اقتصادی اگر کودک کار و خیابان نداشته باشیم جای تعجب دارد


اکثر این بچه ها برای تامین معاش خانواده مجبور به کار در خیابان شده اند؛ این در حالی است که اگر یک نظام تامین اجتماعی قوی در کشورمان داشتیم و افراد نیازمند شناسایی می شدند و مورد حمایت قرار می گرفتند شاهد حضور این بچه ها در خیابان و معابر نبودیم. وی با اشاره به نقش موثر سازمان های مردم نهاد در این حوزه ادامه داد: باید با محوریت سازمان غیردولتی فعال در این حوزه سیستم جذب این کودکان را فعال کنیم


بچه های زیر ۱۵سال باید حمایت همه جانبه شوند، برخی از این کودکان شرایط یادگیری مهارت و شغل را دارند و باید به این مسیر هدایت شوند. در برخی مواقع به جای جمع آوری باید خدمات اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی را به محلی که بچه ها در آن هستند، ببریم؛ در غیر این صورت وجود چرخه جمع آوری و نظام ناقص حمایت اجتماعی فایده ای نخواهد داشت و تجربه سال های قبل هم نشان داده که نتوانسته ایم با جمع آوری این بچه ها موفقیتی داشته باشیم و شرایط اقتصادی کشور بر افزایش یا کاهش این بچه ها تاثیر گذار است.

منبع: روزنامه همشهری/7 خرداد 1398





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/11
 قتل همسر نجفی نباید مورد بهره برداری سیاسی قرار گیرد

تهران- ایرنا- رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اعلام کرد: قتل همسر نجفی شهردار اسبق تهران، موضوعی خانوادگی است و نباید مورد بهره برداری سیاسی قرار گیرد.

سیدحسن موسوی چلک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتفاقی که برای محمدعلی نجفی افتاد، چند پیام دارد از جمله آنکه هیچکس در حوزه اجتماعی مصون نیست حتی نجفی که شخصیت بسیار آرامی داشت؛ بنابراین او هم مانند برخی افراد، رفتاری ناگهانی از خود نشان می دهد که پیامدهایی به همراه دارد.
وی تاکید کرد: موضوع نجفی، موضوعی خانوادگی است و نباید مورد بهره برداری سیاسی قرار گیرد؛ او خودش هم در آخرین مصاحبه ای که از او خواندم اعلام کرد که مساله خانوادگی بوده و یک سالی درگیرش بوده است؛ بنابراین موضوع را سیاسی نکنیم. 
وی اضافه کرد: نجفی به عنوان شهروند خودش را معرفی کرده و منتظر مجازاتش هم هست و آدم ناآگاهی نیست. 

اجازه دهیم این پرونده روند قانونی خود را طی کند 
عضو هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی ادامه داد: بحث دیگر دامن زدن به این موضوع از روش های مختلف به ویژه صحبت کردن با اطرافیان نجفی است؛ در حالی که در این شرایط نباید کودکان را درگیر کنیم.
موسوی چلک افزود: فکر می کنیم برای ما به عنوان رسانه، مصاحبه با اطرافیان نجفی، امتیاز است، درست است که نجفی فرد سرشناسی بوده و کمتر کسی انتظار چنین رفتاری از او را داشته اما باید اجازه دهیم مانند بقیه موارد مشابه که در جامعه اتفاق می افتد، این موضوع نیز روند قانونی خود را طی کند.
وی اضافه کرد: افکار عمومی در مورد نجفی نسبت به فردی که شناخته شده نباشد، حساسیت بیشتری دارند، اما این موضوع شخصی است؛ از سوی دیگر سیستم قضایی اجازه نمی دهد حق مقتول به دلیل اینکه فرد مقابل، نجفی است ضایع شود.
نجفی تاکید کرد: جلوی هرگونه بهره برداری و تحلیلی که به موضوعات سیاسی دامن می زند، باید گرفته شود.

استفاده سیاسی از کودکان ممنوع
رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: همه باید کمک کنند با این پرونده مانند بقیه پرونده ها برخورد شود و به طور مثال از کودک مقتوله در این بین، استفاده ابزاری صورت نگیرد.
موسوی چلک افزود: هیچکس از این اتفاق نباید ابراز خوشحالی کند، یک نفر جان خود را از دست داده و فرد دیگری قتلی انجام داده و افکار عمومی نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری پیدا کرده است؛ این حساسیت بیشتر نباید زمینه بهره برداری سیاسی و استفاده ابزاری از کودک مقتوله را فراهم کند. 
وی تاکید کرد: بهترین کار این است که حمایت های روانی و اجتماعی توسط روانشناس و مددکار برای کودک درگیر این پرونده صورت گیرد و سیستم قضایی در این بخش باید تمهیداتی اتخاذ کند که کودک مورد پرسش اصحاب رسانه قرار نگیرد. 
موسوی چلک یادآور شد: کودک مقتوله دو حامی اصلی خود مادر و کسی که به عنوان پدرش بوده را از دست داده و فشار روحی خیلی زیادی به او تحمیل می شود و نباید فشارها و استرس ها با سئوالات کارشناسی نشده و بدون حمایت های روانی و اجتماعی برای او بیشتر شود.
اجتمام*۹۱۸۵*۱۸۳۴/خبرگزاری ایرنا/ 8 خرداد 98
 





نوع مطلب : مصاحبه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
1398/03/11





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی